لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی به گروه جی-۷: اوکراین به 'کمک‌های نظامی به موقع تان حساب' می‌کند


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین،‌ روز شنبه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) در دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه بر کشورش گفت که کیف به "کمک‌های نظامی به موقع گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان" حساب می‌کند.

با آنکه نیروهای اوکراین با کمبود کمک‌های غرب مواجه است، زیلینسکی تعهد کرد که کشورش در مقابل روسیه پیروز خواهد شد.

رییس جمهور اوکراین در میدان هوایی گوستومل کیف، جایی که در نخستین روز تهاجم نظامی روسیه هدف حملات قرار گرفت،‌ گفت: ''ما پیروز خواهیم شد.''

در همین حال، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و رهبران سه کشور غربی- ایتالیا، کانادا و بلجیم روز شنبه که مصادف به دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین است، به نشانه همبستگی با این کشور وارد کیف، پایتخت اوکراین شدند.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنانی تاکید کرد که کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین تا زمان ''آزادی نهایی'' اوکراین ادامه خواهد یافت.

درلاین در صفحه رسمی ایکس خود با اشاره به سفر خود و شماری از مقامات غربی به اوکراین گفته است:‌ "بازدید ما از [اوکراین] بر همبستگی تزلزل ناپذیر ما با اوکراین تاکید می کند. کشور شما به نماد مقاومت و آزادی تبدیل شده است. ما با حمایت جدی در کنار شما ایستاده‌ایم و متعهدیم تا روسیه هزینه جنگ ویرانگر خود را بپردازد."

در همین حال،‌ کانادا روز شنبه گفت که این کشور اندکی بیش از سه میلیارد دالر کانادایی که معادل ۲.۳ میلیارد دالر امریکایی می‌شود، به اوکراین کمک نظامی فراهم می‌کند. اوکراین و کانادا این توافق امنیتی را روز شنبه که مصادف به دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است، امضا کردند.

جستن ترودو،‌ صدراعظم کانادا که برای همبستگی با اوکراین به کیف سفر کرده است،‌ گفت: "ما با هر آنچه نیاز باشد و تا هر زمان در کنار اوکراین ایستاد می‌شویم."

کیف روز شنبه همچنین توافق امنیتی را با ایتالیا امضا کرد. پیش از این اوکراین در هفته‌های اخیر توافق‌های امنیتی مشابه را با بریتانیا،‌ فرانسه، آلمان و دنمارک امضا کرد.

از بدو تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ ، کیف به طور گسترده به کمک‌های مالی و نظامی غرب به ویژه ایالات متحده وابسته بوده است. اما اوکراین در این اواخر با کمبود تجهیزات و مهمات نظامی مواجه است، زیرا کانگرس ایالات متحده بسته‌ کمکی ۶۱ میلیارد دالری برای این کشور را تصویب نکرد.

روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG