لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت درخواست فلسطینی‌ها را برای عضویت کامل در ملل متحد بررسی می کند


فلسطینی‌ها از سال ۲۰۱۲ به اینسو به عنوان عضو ناظر در ملل متحد حضور دارند، نه عضو کامل این سازمان
فلسطینی‌ها از سال ۲۰۱۲ به اینسو به عنوان عضو ناظر در ملل متحد حضور دارند، نه عضو کامل این سازمان

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) اعلام کرد که در ماه روان میلادی در مورد درخواست فلسطینی‌ها مبنی بر عضویت کامل در سازمان ملل متحد تصمیم گیری خواهد کرد.

در حالی که فلسطینی‌ها این اقدام شورای امنیت را ''تاریخی'' توصیف کرده اند، اسراییل آنرا با خشم محکوم کرد.

ونسا فریزر، سفیر مالتا که در حال حاضر ریاست دور‌ه‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، گفته است که "شورای [امنیت ملل متحد] توافق کرده است تا در ماه اپریل در مورد این موضوع بحث و گفتگو کند."

هر درخواست برای کسب عضویت در سازمان ملل متحد قبل از اینکه مجمع عمومی ملل متحد آنرا تایید کند،‌ نخست باید از سوی شورای امنیت تصویب شود.

فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۲ میلادی به اینسو به عنوان ناظر در ملل متحد حضور داشته اند، برای سال‌ها لابی کرده اند تا عضویت کامل این سازمان را که به مثابه به رسمیت شناختن کشور فلسطین است، به دست‌ آورند.

ریاض منصور، نماینده فلسطینی‌ها در ملل متحد به خبرنگاران گفت:‌ ''این یک لحظه تاریخی است.''

منصور در ادامه افزود:‌"تمام آنچه ما می خواهیم این است که جایگاه برحق خود را در میان جامعه ملت‌ها به دست آوریم. با ما مانند سایر ملت‌ها و دولت‌ها یکسان رفتار شود تا اینکه در آزادی و کرامت، در صلح و امنیت، در سرزمین اجدادی خود زندگی کنیم.''

اما ناظران پیش‌بینی می‌کنند که ایالات متحده درخواست عضویت فلسطینی‌ها را ویتو خواهد کرد.

در همین حال،‌ لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: ''موضع ما یک موضع شناخته شده است، تغییری نکرده است. اما ما به تلاش برای یافتن راه حل ایجاد دو دولت ادامه خواهیم داد.''

بر اساس قوانین ایالات متحده، امریکا ملزم است تا تمویل آنعده دفاتر ملل متحد را قطع کند که برای فلسطینی‌ها عضویت کامل را اعطا می‌کند.

واشنگتن می‌گوید که سازمان ملل متحد محل مناسبی برای ایجاد کشور فلسطین نیست و تاکید می کند که ایجاد چنین دولت باید نتیجه توافق بین اسراییل و فلسطینی‌ها باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG