لینک های دسترسی

Breaking News

جاری‌ شدن سیلاب‌ها در افغانستان بیش از ۳۰ کشته بر جا گذاشت


مقام‌های حکومت طالبان گفته اند که بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی در اثر سرازیر شدن سیلاب ویران شده است.
مقام‌های حکومت طالبان گفته اند که بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی در اثر سرازیر شدن سیلاب ویران شده است.

کم از کم ۳۳ تن در طول سه روز گذشته، در اثر باریدن باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های ناشی از آن در افغانستان، جان باختند.

جانان سایق، سخنگوی اداره رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، روز یکشنبه ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) گفت که از روز جمعهٔ هفته گذشته بدین سو، باران و سیلاب‌ها باعث "تلفات سنگین بشری و خسارات مالی" شده است. او اضافه کرد که طبق گزارش‌های ابتدایی، کم از کم ۲۷ تن دیگر نیز در اثر سیلاب‌ها زخمی شده اند.

اکثر قربانیان این واقعات بر اثر فروریختن بیش از ۶۰۰ خانه، جان باختند و سایق می‌گوید که بر اثر این سیلاب‌ها، حدود ۶۰۰ کیلومتر جاده و دو هزار هکتار زمین زراعتی تخریب شد.

حدود ۲۰ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان، تحت تاثیر این باران‌های شدید قرار گرفته است که اکثر این ولایت، زمستان خشکی را پشت سر گذاشته و دهقانان مجبور به تعویق کشت در این ولایات شده بودند.

کم از کم ۲۵ تن در واقعه لغزش زمین و باریدن برف شدید در شرق افغانستان در طول ماه فبروری و۶۰ تن دیگر در طول سه هفته بارندگی شدید در ماه مارچ، جان باختند.

این واقعات طبیعی در حالی از افغانستان قربانی گرفت که سازمان ملل متحد سال گذشته هشدار داده بود که افغانستان "نوسانات جدی اقلیمی" را تجربه می‌کند.

دانشمندان می‌گویند که نوسان شدید آب و هوا به دلیل تغیر اقلیم به وقوع می‌پیوندد و افغانستان که چهار دهه جنگ را تجربه کرده است در میان کشورهایی قرار دارد که کمترین آمادگی را برای رویارویی با این پدیده دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG