لینک های دسترسی

Breaking News

باران‌‌های فراوان و سیلاب در امارات متحده عربی، پروازها و ترافیک را مختل کرد


باران های سیل‌آسای روز سه‌شنبه در امارات متحده عربی، کشوری خشک در شبه جزیره عربستان، غیرمعمول و کم‌سابقه بود.
باران های سیل‌آسای روز سه‌شنبه در امارات متحده عربی، کشوری خشک در شبه جزیره عربستان، غیرمعمول و کم‌سابقه بود.

باران‌های فراوان و جاری شدن سیلاب در امارات متحده عربی موجب مسدود شدن جاده‌ها و اختلال در پروازهای میدان هوایی دوبی، یکی از پر ترددترین میدان های هوایی جهان، شد.

بر اساس گزارش‌ها، باران های سیل‌آسای روز سه شنبه، ۱۶ اپریل ( ۲۸ حمل) در امارات متحده عربی که در طی ۷۵ سال گذشته در این کشوربی‌سابقه بوده است، بخش اعظم این کشور خلیجی را درگیر سیل و آبگرفتگی کرد و خسارات قابل توجهی به بار آورده است.

با گذشت دو روز، ترافیک همچنان به شدت مختل شده است و میدان هوایی بین‌المللی دوبی اعلام کرده است که سیلاب اخیر پروازهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. در ضمن شاهراه دوبی که این شهر را به ابوظبی متصل می کند، در جهت ابوظبی مسدود شده است.

در حال حاضر، کارکنان ادارات خدمات عاجل با استفاده از موترهای تانکردار در جاده و شاهراه در تلاش اند تا آب را تخلیه کنند. درهمین حال، سیلاب اخیر موجب سرریز شدن آب به برخی از خانه‌ها نیز شد.

همچنان عملیات میدان هوايی بین المللی دوبی پس از سرازیر شدن سیلاب به خط پرواز، سبب تاخیر و لغو پروازها شده است.

با این حال، میدان هوايی دوبی صبح روز پنجشنبه، ۱۸ اپریل ( ۳۰ حمل) اعلام کرد که پروازهای ورودی در ترمینال "شماره یک" که توسط شرکت‌های هوایی خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سر گرفته شده است. اما با آنهم، پروازها همچنان با تاخیر و اختلال روبرو اند.

مسوولان این میدان هوایی سپساعلام کردند که پذیرش در ترمینال شماره ۳ برای پروازهای امارات و فلای دوبی باز است، اما هشدار دادند تعداد زیادی از مسافران که منتظر ورود استند، تنها در صورتی باید به ترمینال بروند که از شرکت هواپیمایی خود تایید خروج داشته باشند.

طوفانی که روز یکشنبه عمان را متاثر کرد، روز سه‌شنبه به امارات متحده عربی رسید که سرازیر شدن سیلاب در جاده شد. سرازیر شدن این سیلاب‌ها که چند ساعت به طول انجامید، به خانه‌های مسکونی نیز نفوذ کرد و جان یک نفر در امارات و ۲۰ نفر در عمان را گرفت.

مقامات همچنین به کارمندان دولت و دانش‌آموزان گفته‌اند تا زمانی پاکسازی جاده ها از آب سیلاب‌ها، در خانه بمانند.

باران های سیل‌آسای روز سه‌شنبه در امارات متحده عربی، کشوری خشک در شبه جزیره عربستان، غیرمعمول و کم‌سابقه بود. به دلیل عدم بارندگی منظم در این کشور، بسیاری از جاده‌ها و مناطق دیگر فاقد سیستم کانالیزاسیون مناسب استند و همین امر موجب وقوع سیلاب در این مناطق شد.

بدنبال باران های شدید و بی سابقه روز سه‌شنبه، اکنون این سوال مطرح شد که آیا بارورسازی ابرها، فرآیندی که امارات متحده عربی اغلب انجام می‌دهد، می‌تواند باعث بارش شدید باران شود یا خیر.

اما کارشناسان آب و هوا می گویند گرمایش زمین عامل اصلی رویدادهای شدید آب و هوایی است.

محققان پیش بینی می کنند که تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش دما، افزایش رطوبت و خطر بیشتر سیلاب در بخش هایی از منطقه خلیج فارس شود. این مشکل می تواند در کشورهایی مانند امارات متحده عربی که در آن زیرساخت های کانالیزاسیون برای مقابله با باران های شدید وجود ندارد، بدتر شود.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس امارات متحده عربی، در بیانیه ای گفت که به مقامات دستور داده است خسارات وارده را ارزیابی کرده و از خانواده های آسیب دیده از بارش و سیلاب حمایت کنند.

سیلاب در این هفته بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان را نیز متاثر کرد که بر اساس گفته‌های مقامات حکومت طالبان و پاکستان این بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های ناشی از آن در چند روز گذشته سبب مرگ بیش از ۱۰۰ نفر در دو کشور همسایه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG