لینک های دسترسی

Breaking News

باران و سیلاب سبب مرگ‌ ده‌‌ها تن در افغانستان شده است


سیلاب‌های اخیر در ماه جاری جان کم از کم ۱۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۲۵هزار خانواده را به کمک‌های فوری نیازمند کرده است.
سیلاب‌های اخیر در ماه جاری جان کم از کم ۱۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۲۵هزار خانواده را به کمک‌های فوری نیازمند کرده است.

مقامات حکومت طالبان روز شنبه ۲۰ اپریل (اول ثور) گفتند که بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های ناشی از آن در چهار روز گذشته سبب مرگ ۲۹ نفر شده است.

جانان سایق، سخنگوی اداره مبارزه با آفات طبیعی حکومت طالبان گفت که از روز چهارشنبه تا شنبه در ۱۰ ولایت "۲۹ نفر به دلیل بارندگی جان خود را از دست دادند".

او افزود که در همین مدت هفت نفر دیگر مجروح شده، ۷۲ خانه آسیب دیده یا تخریب شده و بیش از ۲۵۰۰ جریب زمین کشاورزی از بین رفته است.

آمار رسمی حکومت طالبان نشان می‌دهد که سیلاب‌های ماه جاری جان کم از کم ۱۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۲۵هزار خانواده را به کمک‌های فوری نیازمند کرده است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که "افغانستان نوسانات جوی شدیدی را تجربه می‌کند".

پس از چهار دهه جنگ، این کشور در میان کشورهایی قرار دارد که کمترین آمادگی را برای رویارویی با رویدادهای شدید جوی و آفات طبیعی دارند. کارشناسان می‌گویند که به دلیل تغییرات اقلیم، این رویدادها بیشتر و شدیدتر می شوند.

افغانستان که مردم آن با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، از سال‌ها به اینسو علاوه بر چندین دهه جنگ، از آفات طبیعی از جمله سیلاب،‌ خشکسالی و زلزله متاثر شده است.

در اکتوبر سال گذشته، چندین زلزله در ولایت هرات و ولایت‌های همجوار آن رخ داد که در اثر آن نزدیک به ۱۵۰۰ نفر جان باختند.

کم از کم ۲۵ نفر در ماه فبروری در شرق افغانستان بر اثر لغزش زمین جان باختند و حدود ۶۰ نفر در ماه مارچ در اثر موج باران‌های شدید سه هفته‌ای کشته شدند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG