لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و ۱۷ کشور دیگر از حماس خواستند توافق آتش‌بس با اسراییل را بپذیرد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و رهبران ۱۷ کشور دیگر از گروه حماس خواستند تا آتش‌بس پیشنهاد شده با اسراییل را بپذیرد و گروگانان را فوراً رها کند.

این کشورها شامل، ایالات متحده، ارجنتاین، اتریش، برازیل، بلغاریا، کانادا، کولمبیا، دنمارک، فرانسه، آلمان، هنگری، پولند، پرتگال، رومانیا، صربستان، اسپانیا، تایلند و بریتانیا است.

قصر سفید امروز ۲۵ اپریل (ششم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این توافق موجب آتش‌بس فوری و دراز مدت در غزه خواهد شد؛ وضعیتی که کمک‌های بیشتر ضروری بشری به غزه را تسهیل بخشیده و در نهایت سبب پایان درگیری‌ها خواهد شد.

در اعلامیه آمده است که در صورت توافق آتش‌بس، باشندگان غزه خواهند توانست به خانه‌ها و زمین‌های شان برگردند.

یک مقام ارشد ادارهٔ بایدن به خبرنگاران گفت که گروه حماس تا اکنون این توافق را رد کرده است که از این گروه می‌خواهد زنان، افراد زخمی، کهن سالان و بیماران اسیر را رها کند.

با آنهم، او گفت که چنین معلوم می‌شود که حماس هنوز هم این پیشنهاد را بررسی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، حماس خواهان آتش‌بس کامل، خروج کامل نیروهای اسراییلی از غزه، افزایش کمک‌های بشری و برگشت کامل بیجا شدگان به شمال غزه است.

حماس می‌گوید که اسراییل به باشندگان غزه اجازه نمی‌دهد به گونهٔ "نامحدود" دوباره به خانه‌های شان برگردند.

این مقام ادارهٔ بایدن گفت که این توافق به باشندگان غزه اجازه "برگشت نامحدود" تحت نظارت ملل متحد را می‌دهد تا سرپناه و سایر کمک‌های به آنان در هفتهٔ نخست آتش‌بس تضمین شده باشد.

این مقام قصر سفید در گزارش نامی ازوی گرفته نشده، یحیا السنوار، رهبر گروه حماس را به ناکامی مذاکرات مقصر خوانده گفت که تصمیم گیرندهٔ نهایی آتش‌بس وی است.

مقامات اسراییلی می‌گویند که حماس در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۱۶۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت که شماری از آنان در جریان آتش‌بس موقت ماه نومبر آزاد شدند.

این در حالی است که مقامات صحی در غزه می‌گویند که در حملات انتقامجویانهٔ اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۴۰۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان غیر نظامیان اند.

بایدن و رهبران ۱۷ کشور دیگر امروز گفتند که از تلاش‌های میانجی‌گری جاری قویاً حمایت می‌کنند. آنان گفتند که "بگذارید این بحران را پایان بخشیم تا به گونهٔ جمعی بر تامین صلح و ثبات در منطقه تمرکز کرده بتوانیم."

گروه

XS
SM
MD
LG