لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به عباس: مردم غزه نباید به زور بیجا شوند


انتونی بلینکن در دیدار با محمود عباس (راست) در شهر رام‌الله در کرانهٔ غربی رود اردن
انتونی بلینکن در دیدار با محمود عباس (راست) در شهر رام‌الله در کرانهٔ غربی رود اردن

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، روز یکشنبه پنجم اکتوبر (۱۴ عقرب) در دیدار با محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگران فلسطینی، گفته است که مردم غزه "نباید به زور" از محلات اصلی شان بیجا شوند.

بلینکن که سرگرم دیدار از منطقه است، در سفر غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد رام‌الله در کرانهٔ غربی رود اردن شد. این در حالی است که پس از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل، خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی رو به افزایش نهاده است.

از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، مقام‌های اسراییلی همواره به باشندگان شمال غزه هشدار داده اند که این ساحه را ترک کرده و به سمت جنوب غزه نقل مکان کنند. این هشدارها سبب ایجاد هراس و بیجاشدن جمعی باشندگان شمال غزه شده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است: "وزیر خارجه [بلینکن] ضمن تاکید بر تعهد ایالات متحده برای انتقال کمک‌های حیاتی بشری و از سرگیری تمام خدمات ضروری در غزه واضح کرد که فلسطینیان نباید جبراً بیجا شوند."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت که بلینکن و عباس همچنان در مورد ضرورت "توقف خشونت علیه فلسطینیان" در کرانهٔ غربی صحبت کردند.

عباس در این دیدار، آنچه را "نسل کشی" فلسطینیان در غزه توسط "ماشین جنگی اسراییل" خواند تقبیح کرد. به نقل از خبرگزاری رسمی فلسطین،‌ عباس به بلینکن گفته است که اسراییل "به قوانین بین‌المللی هیچ اعتنا" قایل نیست.

ایالات متحده پیش از این اشاره کرده بود که ادارهٔ غزه را که اکنون در دست حماس است،‌ ادارهٔ فلسطینی به رهبری محمود عباس در دست بگیرد. اما عباس در ملاقات روز یکشنبه با بلینکن گفت که ادارهٔ خودگران فلسطین تنها در صورت یافتن "راه حل سیاسی جامع" برای حل بحران اسراییل-فلسطین که در برگیرندهٔ غزه، کرانهٔ غربی و شرق بیت‌المقدس باشد، حاضر به چنین اقدام خواهد بود.

یک‌ روز پیش از این، بلینکن در اردن با وزیران خارجهٔ شماری از کشورهای عرب که به خاطر تلفات فزایندهٔ غیرنظامیان فلسطینی در غزه خشمگین بودند، دیدار کرد.

اکثر کشورهای اسلامی به شمول اردن و مصر، خواستار آتش‌بس میان حماس و اسراییل شده اند، اما ایالات متحده از اهداف اسراییل برای ادامهٔ سرکوب تندروان حماس حمایت کرده است.

از هفتم اکتوبر که جنگ میان حماس و اسراییل آغاز شده است، تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده و نزدیک به ۲۴۰ اسراییلی و شهروندان کشورهای خارجی از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شده اند.

در پاسخ به حملهٔ حماس، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی فلسطین،‌ نزدیک به ۹۸۰۰ نفر ، عمدتاً زنان و کودکان فلسطینی، کشته شده و ده‌ها هزار فلسطینی دیگر زخمی شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG