لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن:‌ حماس باید پیشنهاد آتش‌بس موقت 'فوق العاده سخاوتمندانه' اسراییل را قبول کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۹ اپریل (۱۰ ثور) ابراز امیدواری کرد که گروه حماس پیشنهاد ''فوق العاده سخاوتمندانه'' اسراییل را برای آتش‌بس در غزه در آزای رهایی گروگان‌ها قبول کند.

بلینکن که از ریاض، پایتخت عربستان سعودی، بازدید می‌کند، گفت:‌ ''در این لحظه،‌ حماس یگانه جناحی است که بین مردم غزه و آتش بس ایستاده است."

این اظهارات وزیر خارجه امریکا در حالی بیان شد که نزدیک به هفت ماه از آغاز جنگ اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه سپری می‌شود.

بلینکن که پس از آغاز جنگ در نوار غزه برای هفتمین بار به شرق میانه سفر کرده، خطاب به تندروان گروه حماس گفت:‌ ''آنان [رهبران حماس] باید تصمیم بگیرند-و باید به سرعت تصمیم بگیرند.''

این دپلومات ارشد ایالات متحده همچنین گفت که اگر حماس به پیشنهاد آتش‌بس تمکین کند، تغییر اساسی به وجود خواهد آمد.

در همین حال، هیاتی از گروه حماس قرار بود روز دوشنبه به مصر سفر کند و در مذاکراتی به میانجیگری قطر اشتراک کند تا با اسراییل توافق آتش‌بس صورت بگیرد و در عوض، گروگان‌های باقی‌ مانده آزاد شوند.

به گفته وزارت صحت غزه، شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل بر غزه به کم از کم ۳۴۴۵۴ کشته و بیش از ۷۷۵۰۰ زخمی رسیده است.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۷۰ نفر کشته شدند.

توافق با عربستان سعودی

بلینکن در جریان سخنرانی‌ خود در مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار شده، همچنین گفت که ایالات متحده به توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک شده، مشروط بر اینکه این کشور به پیشنهاد صلح با اسراییل توافق کند.

او گفت:‌ ''به نظرم کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در مورد توافقات خود انجام داده اند، به طور بالقوه به تکمیل شدن نزدیک است.''

بلینکن افزود که دو کشور در یک ماه گذشته با جدیت با همدیگر کار کردند تا روابط میان اسراییل و عربستان سعودی عادی شود.

بلینکن همچنین گفت که قرار بود به تاریخ ۱۰ اکتوبر سال گذشته به عربستان سعودی و اسراییل سفر کند و به صورت خاص در مورد فلسطین صحبت کند، زیرا عادی سازی روابط میان اسراییل و عربستان سعودی، بخشی از این توافق است. اما به گفته او، به دلیل حملات تروریستی حماس بر جنوب اسراییل، این سفر رخ نداد.

بلینکن افزود: ''برای پیشبرد عادی سازی [روابط میان اسراییل و عربستان سعودی] دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به برای ایجاد دولت فلسطین.''

مقامات ایالات متحده گفته اند که ایجاد مسیری برای تشکیل دولت فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسراییل، کلید صلح و امنیت پایدار در شرق میانه و ادغام اسراییل در منطقه است.

گروه

XS
SM
MD
LG