لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا رقابت کرکت با تیم ملی افغانستان را به دلیل محدودیت‌ طالبان بر زنان لغو کرد


عکس از آخرین بازی تیم ملی کرکت افغانستان با تیم ملی آسترالیا در مسابقات جهام جهانی ۲۰اووره
عکس از آخرین بازی تیم ملی کرکت افغانستان با تیم ملی آسترالیا در مسابقات جهام جهانی ۲۰اووره

آسترالیا بازی یک روزه با تیم ملی کرکت افغانستان را به دلیل محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان لغو کرد.

این مسابقه قرار بود در ماه‌ مارچ سال جاری میان تیم‌های کرکت آسترالیا و افغانستان در امارات متحدۀ عرب برگزار شود.

بورد کرکت آسترالیا روز پنجشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در اعلامیه‌ای گفت که پس از مشوره‌های زیاد، تیم ملی کرکت آسترالیا تصمیم گرفت تا از رویارویی با تیم ملی کرکت افغانستان در امارات متحده عرب خودداری کند.

در اعلامیه آمده است که این تصمیم به دنبال محدودیت‌های بیشتر طالبان بر زنان و به ویژه منع دختران و زنان از تحصیل و کار در موسسات غیردولتی گرفته شده است.

به گفتۀ مسوولان کرکت آسترالیا با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را به شمول جلوگیری زنان و دختران در رشته‌های ورزشی وضع کرده که آنان این اقدامات طالبان را پیش از این نیز نکوهش کرده بودند.

در اعلامیه آمده است: "کرکت آسترالیا متعهد به حمایت از رشدبازی برای زنان و مردان در سراسر جهان به شمول افغانستان است و به همکاری خود با بورد کرکت افغانستان برای بهبود شرایط برای زنان و دختران در کشور ادامه خواهد داد."

طالبان در بیشتر از ۱۶ ماه حاکمیت‌ خود، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی شامل آن است.

بورد کرکت افغانستان و برخی بازیکنان تیم ملی این تصمیم آسترالیا را محکوم کرده و آن را "ناعادلانه، غیر منتظره و نگران کننده" خوانده اند.

در اعلامیه بورد کرکت افغانستان آمده است که این تصمیم آسترالیا "سیاسی، غیر منطقی، غیر منتظره و یک عقب گرد بزرگ برای یک ملت بزرگ و کرکت دوست افغانستان" است.

بورد کرکت افغانستان گفته است که آسترالیا با برگزاری این سه مسابقه در امارات توافق کرده بود و افزوده که " دراین مورد به زودی موضع خود را با شورای بین المللی کرکت و بورد کرکت آسترالیا در میان خواهد گذاشت".

راشد خان، کپتان بازی‌های ۲۰ اووره تیم ملی کرکت افغانستان که چند سالی در لیگ تجاری استرالیا بازی می کند، از این تصمیم ابراز تاسف کرده است.

راشد خان در تویتی نگاشته است که "اگر بازی با افغانستان برای آسترالیا تا این حد ناراحت کننده است، نمی‌خواهم با حضور خود در لیگ بیگ بوش، کسی را ناراحت کنم." و افزوده که من به طور جدی به آینده خود در این زمینه فکر می کنم.

نوین الحق که به تازگی از مسابقات تجاری بیگ بوش در آسترالیا بازگشته است، در تویتر خود تصمیم بورد کرکت آسترالیا را "کودکانه"توصیف کرده است.

او گفته است تا زمانی که بورد کرکت آسترالیا این تصمیم را تغییر ندهد در بیگ بوش بازی نخواهد کرد. نوین الحق نوشته است که آسترالیا به جای کمک به افغانستان، تنها خوشی کرکت را هم از افغان‌ها می‌گیرد.

رییس احمدزی، دستیار مربی تیم ملی کرکت افغانستان در پیامی در تویتر گفته است که نباید خوشحالی از طرفداران تیم ملی کرکت افغانستان در سراسر جهان گرفته شود. او اضافه کرده که ملی‌پوشان افغان تلاش‌های زیادی را برای کشور شان انجام داده اند و آنان همچنان همواره در هر شرایط در کنار مردم افغانستان در بخش آموزش، صحت و مسایل دیگر بوده اند.

پیش از این راشد خان، محمد نبی، رحمان‌الله گربز، گلبدین نایب، مجیب الرحمان، فضل الحق فاروقی و شمار دیگر از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان به خاطر تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در پوهنتون‌های افغانستان ابراز ناخرسندی کرده و آموزش را حق دختران خوانده بودند.

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، یکی از مقامات این گروه اعلام کرد که در افغانستان به زنان اجازهٔ بازی کرکت داده نخواهد شد. این دومین‌بار است که کرکت آسترالیا بازی با تیم ملی افغانستان را به ‌دلیل وضح محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در این کشور لغو می‌کند.

افغانستان عضویت کامل شورای بین‌المللی کرکت را دارد و بر اساس منشور این شورا، باید کرکت زنان و مردان در کشورهای عضو به گونهٔ متوازن به پیش برود و رشد یابد.

پیش از این، شورای بین‌المللی کرکت در یک تصمیم تازه‌ گفته بود که به حمایت از تیم ملی کرکت مردان افغانستان ادامه می‌دهد، اما ضمناً ابراز داشت که بر چگونگی رهبری این ورزش، به شمول توسعهٔ کرکت زنان در این کشور نظارت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG