لینک های دسترسی

Breaking News

اوتنبایووا با وجود نگرانی از وضعیت زنان افغان، بر تعامل با طالبان تاکید کرد


نماینده منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما می‌گوید که ادغام کامل افغانستان در نظام بین‌المللی، علاوه بر عملی‌شدن تعهدات بین‌المللی طالبان، نیازمند احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی است.

روزا اوتنبایووا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، ناوقت چهارشنبه ششم مارچ (۱۶ حوت) هنگام ارایه گزارش سه ماهه در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت این سازمان گفت که تمام مقامات طالبان متقاعد نشده اند، اما اکثر آنان ارزیابی مستقل و عملی‌شدن توصیه‌ها را به نفع افغانستان می‌دانند.

او گفت: "من اصرار دارم که شرایط ادغام منعکس‌کنندۀ انتظارات افغان‌ها، به ویژه نیاز به تمام حقوق زنان و دختران، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، و فرصت‌های اقتصادی بیشتر باشد".

رییس یوناما از گزینش یک فرستادۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان حمایت کرد و گفت که ارزیابی مستقل یک فرستادۀ ویژه می‌تواند تا حقایق افغانستان را به خوبی بازتاب دهد.

نماینده منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان گفت که مقامات طالبان از آخرین اعلامیه انتونیو گوتیرش، منشی عمومی در کنفرانس مشورتی دوحه در مورد افغانستان که در آن نیاز به رایزنی‌های گسترده در مورد تعیین نماینده ویژه ذکر شده است، استقبال کرده اند. اما او گفت که مقامات طالبان گفته اند که رایزنی‌ها باید صادقانه باشد و تنها منتقل‌کنندۀ تصمیم جامعه بین‌المللی به آنها نباشد.

به گفتۀ اوتنبایووا، مقامات طالبان گفته اند که حضور نیافتن در نشست دوحه به معنای رد آن نیست، بلکه دلیل آن نگرانی از عدم برخورد با طالبان به عنوان یک طرف کاملاً درگیر در بحث‌های مربوط به افغانستان بود.

او گفت که طالبان را تشویق می‌کنند تا در نشست‌های آینده ملل متحد حضور یابند.

نقض حقوق بشر و حقوق زنان

اوتنبایووا با اشاره به هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان گفت که امسال روز جهانی زن در زمان نیاز به سرمایه‌گذاری روی زنان تجلیل می‌شود، اما افزود که آنچه در افغانستان می‌گذرد، کاملاً مخالف آن است.

او تاکید کرد: "انکار از دسترسی زنان و دختران به تحصیل و کار و به حاشیه راندن آنها در بسیاری از عرصه‌های زندگی اجتماعی، آسیب‌های روحی و جسمی گسترده‌ به آنان و ضررهایی به معیشت آنها وارد کرده است. بازداشت‌های خودسرانۀ اخیر به اتهام عدم رعایت پوشش اسلامی (حجاب) نقض دیگر حقوق بشر بود که توام با داغ بزرگ به زنان و دختران بود".

به باور رییس یوناما، چنین اقدامات تاثیرات گسترده را بر زنان دارد و اکثر زنان از زندگی آزادانه در اجتماع هراس دارند.

اوتنبایووا گفت: "با استفاده از این فرصت یک بار دیگر از مقامات طالبان می خواهم که محدودیت‌های خود را لغو کنند، هر چه این محدودیت‌ها ادامه یابد، خسارات وارده بیشتر خواهد شد".

همچنان او نشست مشورتی ملل متحد در ماه فبروری را در دوحه برای افغان‌ها به ویژه زنان بسیار مهم خواند و گفت که این نشست نشان داد که حقوق و نیازهای آنان نادیده گرفته نشده است.

همچنان نماینده منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان در سخنرانی خود در شورای امنیت به نفی حقوق بشر مردم در افغانستان به ویژه حقوق شهروندی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اشاره کرد.

او بر اساس اسناد مستند گفت که سیاست‌ها و اقدامات ظالمانه علیه زنان و دختران، نمایش خشونت در انظار عموم، مجازات‌های فزیکی و تنبیهی از جمله اعدام، عدم حاکمیت فراگیر و به حاشیه راندن اقلیت‌ها در افغانستان شامل موارد نقض حقوق بشری مردم است.

اوتنبایووا گفت: "درست است که پس از روی کار آمدن طالبان، وضعیت امنیتی میلیون‌ها نفر در زندگی روزمره شان بهتر شده، اما بهای هنگفت را به همراه داشته است".

تروریزم

رییس یوناما همچنان گفت که برای چندین دهه، افغانستان به عنوان منبع بی‌ثباتی و صدور تروریزم به سایر نقاط جهان به تهدیدی برای جامعه جهانی تبدیل شده است.

روزوا اوتنبایوا با اشاره به نگرانی‌ها از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که نه تنها داعش در این کشور تهدید ایجاد کرده است، بلکه تحریک طالبان پاکستان برای پاکستان که با افزایش حملات تروریستی مواجه است، یک تهدید اساسی شمرده می‌شود.

او به تلاش‌های حکومت طالبان برای جلوگیری از کشت کوکنار و مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت که این اقدامات مستلزم حمایت مستمر و طولانی مدت است.

این در حالی است که شماری از همسایگان افغانستان، به ویژه پاکستان و ایران همواره از حضور گروه‌های دهشت‌افگن در این کشور نگرانی کرده اند.

ماموریت یوناما

پنج عضو دایمی و ده عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد از ادامه ماموریت یوناما در افغانستان حمایت کردند، اما برخی از اعضای این شورا در مورد تعیین نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور ملاحظاتی داشتند.

همه اعضای شورای امنیت از حق دختران و زنان برای تحصیل و کار در افغانستان حمایت کردند و از طالبان خواستند که محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان و دختران را بردارند.

حکومت طالبان هنوز در مورد نشست روز چهارشنبه شورای امنیت و اظهارات رییس یوناما واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این با گماشتن فرستادۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان مخالفت کرده اند.

طالبان گفته اند که با حضور هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) به گزینش فرستادۀ اضافی دیگر نیازی نیست.

طالبان که در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان به قدرت رسیدند، تا اکنون از سوی هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG