لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌های معترض در پاکستان، کانادا و آلمان از خطر 'تعامل جهان با طالبان' هشدار دادند


تظاهرات افغان‌ها در کانادا
تظاهرات افغان‌ها در کانادا

شماری از افغان‌های مقیم پاکستان، کانادا و آلمان، همزمان با برگزاری نشست دوم سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است،‌ دست به راهپیمایی زده و از آنچه "خطر تعامل جهان با گروه طالبان" خواندند، هشدار دادند.

معترضان شرکت کننده در این تظاهرات که در شهرهای تورانتو، کلگری ونکوور در کانادا، شهر دوسلدورف در آلمان و شهر اسلام آباد در پاکستان برگزار شده بود، تعامل جهان را با گروه طالبان "هتک حرمت و حقوق انسانی ملت افغانستان" خوانده و گفته اند که طالبان به ارزش‌های جهانی مانند حقوق بشر و حقوق زنان، پابند نیستند.

معترضان در کانادا شعارهایی را حمل می‌کردند که در آن هرگونه تعامل با "رژیم تروریستی طالبان" به مثابه‌ "رسمیت بخشیدن به تروریزم" خوانده شده بود.

اعلامیه اعتراض افغان ها در شهر ونکوور در کانادا
اعلامیه اعتراض افغان ها در شهر ونکوور در کانادا

این معترضین از ایالات متحده خواستند تا به جای "معامله با گروه طالبان" این گروه را به انزوا بکشاند. به گفتهٔ معترضان، معامله با طالبان به مثابهٔ "تقویت بنیاد افراط گرایی در جهان" است.

موسی ظفر، یکی از افغان‌های شرکت کننده در گردهمایی تورانتو به صدای امریکا گفت: "جمع شدیم تا به کشورهای جهان و ملل متحد بگوییم که به هیچ عنوان طالبان نباید امتیاز بگیرد. مردم را گروگان گرفته نباید امتیاز داده شود. رژیمی که هر روز فرمان می‌دهد و مردم را محدود کند. آمدیم که بگویم تصمیم گیری‌ها اشتباه است."

تظاهرات افغان‌ها در کانادا
تظاهرات افغان‌ها در کانادا

حضرت وهریز، نویسندهٔ افغان و یکی دیگر از معترضان شرکت کننده در اعتراضات شهر تورانتو گفت که تعامل جهان با طالبان باعث تشویق گروه‌های دیگر تروریستی به کسب اقتدار "به زور سلاح در یک کشور" میگردد که بنفع جامعه جهانی نیست.

در این اعتراض‌ها، به شکل گسترده به موضع افراطی حکومت طالبان در قبال نقض حقوق زنان و دختران، نیز تاکید صورت گرفت و معترضان از جهان خواهان مسوول قرار دادن طالبان در قبال تخطی از حقوق زنان و حقوق بشر شدند.

مونسه مبارز، که در اعتراض افغان‌ها در شهر تورانتو شرکت کرده بود، بیان داشت که طرف تعامل جهان، "طالبان نه، بلکه زنان و مردم افغانستان" باید باشند و جهان باید حامی مردم و زنان افغانستان باشد.

فراخوان اعتراض افغان‌ها به نشست دوحه در آلمان
فراخوان اعتراض افغان‌ها به نشست دوحه در آلمان

این معترضین، نگرانی‌های خود را در مورد آنچه موضع نرم ملل متحد به سمت تقاضاهای طالبان خواندند نیز ابراز کردند.

در فراخوان نشر شده در مورد این اعتراض‌ها گفته شده است که ملل متحد برخی از خواست‌های طالبان را در بدل حضور این گروه در نشست دوحه، تحت غور قرار داده، اما تا هنوز که یک روز از برگزاری این نشست دو روزه گذشته است، مشخص نیست که آیا گروه طالبان در آخرین روز این نشست شرکت می‌کنند یا نه.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در اعلامیه‌ای که روز شنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) در شبکه ایکس نشر شد، تذکر داد که هیات حکومت طالبان فقط در صورتی که به عنوان نمایندهٔ رسمی افغانستان پذیرفته شود، در این نشست شرکت خواهد کرد.

این اعتراض کنندگان در اعلامیه نهایی خود در ختم این اعتراض‌ها، از منشی عمومی ملل متحد خواهان شرکت تمام اقوام افغانستان در ساختار حکومت و پروسه ملت سازی در افغانستان شدند. در این اعلامیه آمده است که در کوشش های جامعه جهانی برای صلح پایدار در افغانستان، "گفتگو های بین القومی" باید جاگزین گفتمان بین الافغانی شود.

این نشست دو روزه در حالی در دوحه دایر شد که ملل متحد مکررا به رسمیت شناختن حکومت طالبان را مشروط به لغو محدودیت ها بر زنان و دختران به شمول اعطای حق آموزش به آنان، دانسته است.

گروه

XS
SM
MD
LG