لینک های دسترسی

Breaking News

۸۰ درصد ۵۲۵هزار عودت‌کننده افغان از پاکستان زنان و کودکان اند – گزارش


سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که از نومبر سال گذشته که پاکستان روند اخراج مهاجرین غیرقانونی را آغاز کرد، تا ۲۴ فبروری امسال، حدود ۵۲۵هزار مهاجر افغان که بیشترشان فاقد مدارک قانونی بودند، از طریق گذرگاه تورخم و بولدک به کشورشان برگشتند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز پنجشنبه ۲۱ مارچ (دوم حمل) با نشر گزارشی اعلام کرد که روند بازگرداندن مهاجرین افغان از پاکستان و تعداد افرادی که از نقاط مرزی عبور می‌کنند به سطح قبل از بحران بازگشته است.

گزارش گفته است: " از نومبر ۲۰۲۳، پس از اجرایی‌شدن فرمان حکومت پاکستان در مورد مهاجرین غیرقانونی، صدها هزار افغان تحت تاثیر این فرمان مجبور به بازگشت شدند. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از متاثرشدگان زن و کودک اند".

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که با شرکای کاری‌اش برای هجوم دیگری برگشت مهاجرین افغان آمادگی می‌گیرد که طبق گزارش رسانه‌ها در اپریل ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

رسانه‌های پاکستان در جریان همین هفته به نقل از وزارت امور داخلۀ آن کشور گزارش دادند که اسلام‌آباد مرحله دوم اخراج حدود ۸۵۰هزار مهاجر ثبت‌شدۀ افغان را به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز می‌کند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که برای چندین دهه، افغان‌ها به دنبال امنیت و چشم‌انداز اقتصادی بهتر به پاکستان پناه برده اند. با این حال، در ماه‌های اخیر، شرایط برای افغان‌های مقیم پاکستان به طور فزاینده‌ای دشوار شده است و بسیاری را وادار به بازگشت به سرنوشت نامعلومی در افغانستان کرده است.

گزارش گفته است:‌ "اکثر برگشت‌کنندگان مجبور شدند وسایل و پس‌انداز خود را در پاکستان رها کنند. بسیاری از آنها با آسیب‌پذیری‌های شدید روبرو اند و نیاز به حمایت فوری در مرز و مناطقی دارند که به آنجا باز می‌گردند".

سازمان بین‌المللی مهاجرت سرگذشت یک مهاجر ۲۸ ساله افغان به نام سیمین و اعضای خانواده‌اش را در این گزارش روایت می‌کند که برای گریز از جنگ افغانستان و شروع زندگی جدیدی به پاکستان مهاجر شده بودند.

زندگی سیمین و خانواده‌اش پس از آن به طور غیرمنتظره برهم خورد که حکومت پاکستان برای اخراج مهاجرین افغان مهلت تعیین کرد.

او گفته است: "من مجبور شدم به افغانستان برگردم، اما چالش‌های غیرمنتظره‌ای را به همراه داشت. من برای بازگشت به ولایت خود تردید داشتم زیرا از برخی درگیری‌های خانوادگی می‌ترسیدم...".

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که سیمین به تنهایی با دو فرزندش در افغانستان با بی‌خانمانی، عدم حمایت خانواده، مشکلات مالی، آینده ناروشن و سرنوشت نامعلومی مواجه است.

به گزارش این سازمان، بسیاری از مهاجران بازگشته به دلیل فروختن اموال و دارایی‌های خود یا گرفتن قرض برای تامین هزینه سفر، وضعیت بدتری نسبت به زمان خروج دارند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که تا فبروری سال جاری به ۴۱۸هزار مهاجر بازگشته به مناطق مرزی تورخم و سپین بولدک، کمک‌های بشردوستانه فراهم کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG