لینک های دسترسی

Breaking News

صادرات ایران به افغانستان به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر رسیده است


 آرشیف
آرشیف

یک مقام ایرانی می‌گوید که آن کشور در جریان سال ۱۴۰۲ خورشیدی به ارزش یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر به افغانستان صادرات غیرنفتی داشته است.

حسین روستایی، مشاور تجارتی ایران در افغانستان به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان ۱۳.۶ درصد افزایش یافت.

به گفتۀ روستایی، افزایش رفت‌وآمد هیات‌های تجاری، تسهیل در مرز‌ها و افزایش ساعات کاری در گمرک‌ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد از عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی به ایران است.

همچنان او برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی ایران در هرات، تبادل بیش از پنجاه هیات نمایشگاهی و کیفیت خوب کالا‌های صادراتی ایران را از دیگر عوامل این افزایش یاد کرد.

مشاور تجارتی ایران گفته است که پس از چهار سال این کشور شاهد افزایش صادرات غیرنفتی به افغانستان است. به گفتۀ وی، گاز طبیعی، هایدروکاربن‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، مواد غذایی، سبزیجات و سمنت مهترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

این در حالی است که پیش از این، اتاق مشترک تجارت افغانستان – پاکستان گفته که به دلیل برخی اقدامات سختگیرانه حکومت پاکستان تاجران افغان ۷۰ درصد تجارت ترانزیتی شان را اکنون از طریق بندرهای چابهار و بندر عباس ایران انجام می‌دهند.

در همین حال، خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داده است که مسوولان ارشد تجاری ایران و افغانستان، برای سطح مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه مدت پنج میلیارد دالر هدف تعیین کرده اند.

مقامات ایرانی پیش‌بینی کرده اند تا پایان سال روان خورشیدی حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از سه میلیارد دالر افزایش یابد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، واردات افغانستان از سال گذشته میلادی در بخش‌های مختلف رو به افزایش بوده است، طوری که تنها در ماه جنوری امسال به ۸۳۰ میلیون دالر رسید.

گزارش ماه جنوری این بانک حاکی است که ایران منبع اصلی واردات برای افغانستان بوده و ۳۲ درصد کالاهای وارداتی افغانستان از ایران صورت گرفته است.

پیش از این بانک جهانی با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱.۹ میلیارد دالر صادرات و ۷.۸ میلیارد دالر واردات داشت.

به گفتۀ بانک جهانی، رشد واردات افغانستان بیشتر از رشد صادرات آن است که سبب افزایش فاحش کسر تعادل تجارتی در این کشور شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG