لینک های دسترسی

Breaking News

از تهدید جانی تا توهین به حیثیت اجتماعی؛ نظامیان پیشین: فداکاری‌های ما نادیده گرفته شد


شماری از نظامیان زن اردوی حکومت پیشین افغانستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از نظامیان زن اردوی حکومت پیشین افغانستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

عدم مصوونیت جانی، تنگ‌دستی مالی و معضل بیکاری فراگیر از عمده‌ترین مشکلات نیروهای امنیتی حکومت پیشین است.

برخی ازنظامیان حکومت گذشته که اکنون در افغانستان به سر می‌برند، ادعا دارند که علاوه بر عدم مصونیت جانی، فقر و بیکاری چنان گریبان‌گیر آنان شده که توانایی تامین نیازهای اولیهٔ خانواده‌های خود را ندارند.

یکی از بانوان نظامی پیشین که به دلایل امنیتی نخواست در گزارش از وی نام گرفته شود به صدای امریکا گفت:" هیچ دلیل و توجیه منطقی وجود ندارد که نیروهای امنیتی حکومت گذشته نگران زندگی و جان‌شان نباشند."

این زن نظامی افزود که همه روزه شاهد شکنجه، محاکمۀ صحرایی و توهین و تحقیر همکاران قبلی‌اش از سوی طالبان بوده است.

این بانوی نظامی که سال‌ها برای اردوی افغانستان کار کرده است، باور دارد که فقدان "امنیت اقتصادی" و " توهین حیثیت اجتماعی" از جدی‌ترین چالش‌های زندگی نظامیان حکومت قبلی در زیر سلطۀ امارت طالبان است.

به عقیدۀ این نظامی حکومت پیشین، قربانی‌ها و فداکاری‌های نیروهای اردوی ملی افغانستان فراموش شده و جهان و کشورهای حامی حکومت گذشته، نیروهای امینتی افغانستان را نادیده گرفته‌اند.

این بانوی نظامی اضافه کرد که فرمان عفو عمومی رهبری طالبان جنبه عملی ندارد و فرمان عفو عمومی طالبان مانند فرمان‌های رهبری این گروه در رابطه به منع کشت و قاچاق مواد مخدر فقط یک شعار است.

گروه طالبان پس از ورود به کابل عفو عمومی اعلام کرد و گفت که با هیچ فرد یا گروهی دشمنی ندارد و همه مسایل گذشته را فراموش کرده است.

مقام‌های طالبان پس از گذشت یک سال از حکومت این گروه هم‌چنان از تعهد به عفو عمومی رهبری این گروه سخن می‌گویند.

اما، هاشم هشام(نام مستعار) یک تن از افسران اردوی پشین افغانستان، اعتقاد دارد که طالبان به "دنبال انتقام" از نیروهای امنیتی قبلی اند. هشام که چندین سال در لردوی افغانستان خدمت کرده است گفت که "اساسا دشمنی و کینۀ طالبان با نیروهای امنیتی سابق بیشتر از قوت‌های خارجی بود." این افسر نظامی حکومت پشین استدلال می‌کند که بعد از سال ۲۰۱۴ نیروهای خارجی نقش جنگی نداشتند و تمام عملیات‌ها از سوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در برابر طالبان انجام می‌شد.

هشام ادعا کرد که نیروهای طالبان "پابند اصول و اخلاق پذیرفته شدۀ ملی و بین اللملی" نیستند.

این افسر نظامی حکومت پشین به صدای امریکا گفت:" نیروهای طالبان هیچ گونه آموزش رسمی و قانونی ندیده‌اند" هشام، تاکید کرد که شماری زیادی از نظامیانی که طی یک سال گذشته از سوی طالبان مورد لت و کوب، توهین و تحقیر و شکنجه و قتل قرار گرفته‌اند، از کینه و دشمنی طالبان با نیروهای امنیتی منشا می‌گیرد.

در همین‌حال، یکی دیگری از افسران اردوی سابق که هنوز هم در افغانستان زندگی می‌کند و به دلیل عدم مصوونیت نمی‌خواهد از وی در این گزارش نام برده شود، به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی حکومت پیشین با مشکلات و تهدید های مختلف مواجه اند.

او افزود که فقر و بیکاری، توهین و تحقیر، پابند نبودن طالبان به عفو عمومی از جمله مشکلاتی عمده‌ای است که نیروهای امنیتی حکومت گذشته از آنها رنج می‌برند. این نظامی قبلی گفت:" طالبان به عهد خود وفادار نبوده و به دنبال حذف نیروهای امنیتی حکومت قبلی استند."

به تازه‌گی "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود، در گزارش سالانۀ خود به مردم، از تیرباران، شکنجه، بازداشت نظامیان حکومت پشین و مردم ملکی از سوی طالبان سخن گفته است. در این گزارش که در وب‌سایت این جبهه منتشر شده، آمده است که در یک سال گذشته،‌ بیش از ۲۲۹۹ نفر از نظامیان پیشین و غیرنظامیان توسط طالبان شکنجه، بازداشت و تیرباران شده‌اند. صدای امریکا به گونۀ مستقل این ارقام را تایید کرده نمی تواند.

پیش ازین روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز در یک گزارش تحقیقی نوشته بود که در شش ماه نخست حاکمیت طالبان، نزدیک به ۵۰۰ نظامی پیشین توسط این گروه کشته و یا ربوده‌‌ شده‌اند. اما طالبان این گزارش و سایر گزارش های مبنی بر کشتار نظامیان پیشین و غیرنظامیان تکذیب کرده و آن‌را "مغرضانه " عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG