لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه و ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ اسراییل-حماس نشست منطقه‌ای را فرا خواندند


هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه و حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران
هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه و حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران

ترکیه و ایران روز چهارشنبه اول نومبر (۱۰ عقرب) به هدف جلوگیری از گسترش جنگ اسراییل-حماس، نشست منطقه‌ای را فرا خواندند.

هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه روز چهارشنبه با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران ملاقات کرد. این در حالی است که عبداللهیان روز گذشته با رهبران حماس در قطر ملاقات کرده بود.

وزیر خارجهٔ ایران گفت که کنفرانس صلح که در آن کشورهای اسلامی و عرب شامل باشند باید به زودترین فرصت برگزار شود.

او همچنان از مسلمانان در سراسر جهان خواست تا محصولات اسراییلی را تحریم کنند.

ایران هشدار داده است که گروه‌های مسلح زیر حمایت تهران در منطقه بر اسراییل حمله خواهند کرد.

وزیر خارجهٔ ترکیه گفت که کشورش بر آتش‌بس فوری تاکید دارد زیرا به گفتهٔ‌ وی بدون یک راه حل دایمی به این جنگ "دشوار نیست پیشبینی شود که این خشونت گسترش خواهد یافت".

فیدان با تاکید بر اینکه آتش‌بس و صلح بیشتر از هر وقت دیگر لازمی شده است، افزود: "ما نمی‌خواهیم که این تراژیدی بشری در غزه به یک جنگی مبدل شود که کشورهای منطقه را متاثر کند."

فیدان اضافه کرد که عبداللهیان گفته است که اگر وضعیت تغییر نکند احتمال دارد عناصر مسلح دیگر در منطقه در این تنش دخیل شوند.

در همین حال، اسراییل گفته استکه تا زمان نابودی کامل گروه حماس جنگ ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجهٔ ایران همچنان در انقره با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، ملاقات کرد.

وزارت خارجهٔ ایران به نقل از عبداللهیان نگاشته است: "اگر جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه فوراً متوقف نشود، خطر گسترش جنگ به منطقه هر زمانی وجود دارد."

عبداللهیان گفته است که کشورهای اسلامی باید اقدامات فوری و موثر را برای پایان بخشیدن به آنچه وی "جنایات رژیم صهیونستی" خواند، روی دست گیرند. او گفت: "محاصرهٔ غزه را رفع کنند، کمک‌های بشری بفرستند".

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۳۹ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده اند.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز چهارشنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون ۸۷۹۶ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

حماس همچنان با نشر بیانیه‌ای گفته است که در حملهٔ اسراییل بر کمپ جبلیه حدود ۴۰۰ نفر کشته و زخمی شده اند که سه شهروند خارجی نیز شامل کشته شدگان است. ادعای اسراییل و حماس در مورد تلفات این رویداد مستقلانه تایید نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG