لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: حمایت نظامیان اسراییلی از حملات شهرک نشینان یهودی بر فلسطینیان 'فوراً' متوقف شود


مرد فلسطینی در حال بازدید از خانه‌اش در روستایی در کرانۀ غربی که پس از یورش شهرک نشینان یهودی بخشی از این روستا به آتش کشیده شد
مرد فلسطینی در حال بازدید از خانه‌اش در روستایی در کرانۀ غربی که پس از یورش شهرک نشینان یهودی بخشی از این روستا به آتش کشیده شد

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۶ اپریل (۲۸ حمل) نسبت به تشدید خشونت‌ها در کرانه غربی ابراز نگرانی کرد و از نیروهای امنیتی اسراییل خواست که حمایت از حملات شهرک‌نشینان یهودی بر فلسطینیان را در سرزمین‌های اشغالی، به صورت فوری متوقف کنند.

با اوج گرفتن درگیری در جنگ غزه، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که فلسطینیان در کرانه غربی "معروض به موجی از حملات صدها شهرک نشین اسراییلی شده اند که اغلب توسط نیروهای امنیتی اسراییل همراهی یا حمایت می شوند."

روینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر ملل متحد در ژنیو، به خبرنگاران گفت: "نیروهای امنیتی اسراییل باید فوراً به مشارکت فعال خود و حمایت از حملات شهرک نشینان به فلسطینیان پایان دهند...مقامات اسراییلی باید در عوض از حملات بیشتر جلوگیری کرده و مسوولین را پاسخگو قرار دهند."

شمداسانی تاکید کرد که "کسانی که مظنون به اعمال جنایتکارانه، از جمله قتل یا سایر کشتار غیرقانونی استند، باید از طریق یک روند قضایی مطابق با معیارات بین المللی حقوق بشر، پس از تحقیقات سریع، بی طرف، مستقل، موثر و شفاف به عدالت سپرده شوند".

سخنگوی دفتر حقوق بشر ملل متحد گفت که پس کشته شدن یک پسر ۱۴ ساله اسراییلی در آخر هفته، چهار فلسطینی از جمله یک کودک در حملات انتقام‌جویانه کشته و اموال فلسطینیان تخریب شده است.

او گفت که دفتر حقوق ملل متحد اطلاعاتی دریافت کرده است که "شهرک نشینان مسلح و نیروهای اسراییلی" وارد تعدادی از شهرک‌ها و روستاهای فلسطینیان شده اند.

او گفت: "بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها فلسطینی از جمله با استفاده از سلاح گرم توسط شهرک‌نشینان و نیروهای امنیتی اسراییل مجروح شده و صدها خانه و ساختمان دیگر و همچنین موترهای آنان به آتش کشیده شدند."

شمداسانی افزود: "سه سرباز اسراییلی نیز پس از اصابت سنگ مجروح شده اند."

سازمان ملل همچنین بر گزارش‌هایی تاکید کرد که شهرک نشینان در روز‌های اخیر دست‌کم دو پایگاه جدید را در دره جردن و تپه‌های الخلیل جنوبی ایجاد کرده اند.

او گفت که این پایگاه‌ها در مجاورت اجتماعات فلسطینیان قرار دارد که به گفتۀ او "در ماه‌های گذشته بارها مورد حمله شهرک‌نشینان قرار گرفته‌اند و در خطر انتقال اجباری از خانه‌ها و زمین‌های خود قرار دارند."

شمداسانی گفت: "اسراییل به عنوان قدرت اشغالگر باید تمام تدابیری را که در اختیار دارد، تا حد ممکن نظم و امنیت عمومی در کرانه غربی اشغالی تامین کند."

به گفتهٔ او، این تدابیر شامل "حفاظت از فلسطینیان در برابر حملات شهرک نشینان و پایان دادن به استفاده غیرقانونی از زور علیه فلسطینیان توسط نیروهای امنیتی اسراییل" است.

کرانه غربی رود اردن، که اسراییل آن را در سال ۱۹۶۷اشغال کرد، از اوایل سال گذشته، و به ویژه پس از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتوبر سال گذشته، شاهد افزایش خشونت ها بوده است.

به گفته منابع رسمی فلسطینی، از هفتم اکتوبر تا اکنون کم از کم ۴۶۸ فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی یا شهرک نشینان در سراسر کرانه غربی کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG