لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی پیشنهاد عبدالله را در بن بست انتخاباتی پذیرفت


رئیس جمهور افغانستان روز جمعه پیشنهاد عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری را در مورد نقش سازمان ملل متحد در حل بحران انتخاباتی، گام مثبت تلقی کرد.

عبدالله عبدالله سه روز قبل روابط تیم انتخاباتی اش را با کمیسیون های انتخاباتی، به حالت تعلیق در آورد، زیرا به گفته آقای عبدالله، خواسته های آنان در مورد "تقلبات مهندسی شده" نا دیده گرفته شده است.

اظهارات تازه حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، سه روز بعد از خواسته های آقای عبدالله بیان شد.

آقای کرزی می گوید هر نهادی که برای حل این مسئله کمک کند، قابل قدر است زیرا به گفتۀ او دو راه وجود دارد: "یا اینکه از طریق معاون صاحب ها، محترم قانونی و محترم خلیلی و بزرگان هر دو کمپ انتخاباتی با هم در تماس باشند سو تفاهم و یا مشکلی اگر باشد، {حل} کنند."

راه دوم به گفته آقای کرزی، پا در میانی سازمان ملل است.

ولی رئیس جمهور کرزی گفت که انتخاب به دست دو نامزد است که کدام گزینه را ترجیح می دهند.

آقای عبدالله روز چهارشنبه خواستار توقف شمارش آرا شد، زیرا به گفته آقای عبدالله خواست وی بخاطر جلوگیری از تقلب گسترده انتخاباتی به نفع رقیبش، نادیده گرفته شده است.

راه نجات از بحران

آقای عبدالله همچنین گفته است که راه نجات از بحران انتخاباتی، مداخله و نظارت سازمان ملل است.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، از برخورد جامعه بین المللی بخاطر آنچه وی "خاموشی آنان در مقابل تقلبات انتخاباتی" نامید، شکایت می کند.

آقای رحیمی به رادیو آشنا گفت "یک گلایه ما این است که هنوز هم پیام روشن ما از طرف جامعه جهانی در مورد محکوم کردن تقلب و پیام صریح و روشن برای تقلب کارها دریافت نکرده ایم."

جامعه بین المللی هزینه برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را پرداخته است. حال پرسش این است که جامعه بین المللی چه نقشی را می تواند برای بیرون رفت از بحران انتخاباتی افغانستان، بازی کند.

نجیب محمود، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که امریکا، اتحادیه اروپا، جاپان و مهمتر از همه سازمان ملل می تواند نقش برازنده ای را برای حل این بحران، ایفا کنند.

در پاسخ به سوالی که کشورها و یا سازمان های بین المللی با چه روشی می تواند بحران انتخاباتی افغانستان را مدیریت کنند، آقای محمود به میکانیزم از سوی سازمان ملل متحد که مورد قبول هر دو نامزد باشد، تاکید می کند.

موقف ملل متحد

درهمین حال، یان کوبیش، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان طی اعلامیه ای مطبوعاتی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواست تا قانون اساسی و نهاد های انتخاباتی را احترام کنند.

آقای کوبیش از کمیسیون های انتخاباتی نیز خواست تا آنان با شفافیت کامل به نگرانی های موجه نامزدان، پاسخ دهند.

ولی آیا تیم تحول و تداوم، به رهبری اشرف غنی احمدزی، مداخله سازمان ملل را می پذیرد یا خیر.

عباس نویان، سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تیم آنان تاکید بر کمیسیون های انتخاباتی دارد، ولی از پا در میانی سازمان ملل متحد نیز، هراس ندارد.

به گفتۀ آقای نویان "هر منبع و هر مرجع که باشد ما در قسمت به وجود آمدن شفافیت انتخابات هیچ گونه تردید نداریم. ولی آنچه که قانون است، بالاخره فغانستان یک کشور مستقل است، همه جوانب باید قوانین را احترام کنند."

بحران انتخاباتی بعد از آن رخ داد که عبدالله عبدالله، یک تن از نامزدان انتخابات، رابطه تیم اش را با کمیسیون های انتخاباتی، به حالت تعلیق در آورد.

آقای عبدالله دلیل تصمیم اش را تقلب گسترده و سازمان دهی شده از سوی مقامات و کارمندان کمیسیون های انتخاباتی و بی اعتنایی مقامات کمیسیون مستقل انتخابات به خواسته تیم اش اعلان کرد.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG