لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان به نشست شورای امنیت؛ بدون حضور افغانستان جلسات بی‌نتیجه است


به دنبال برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان و همچنان خواست ۱۱ عضو این شورا برای لغو دستورهای محدودکنندۀ طالبان برای زنان و دختران، طالبان می‌گویند که هر نشستی دربارۀ افغانستان بدون حضور این کشور نتایجی نخواهد داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو افغانستان که توسط این گروه مدیریت می‌شود، گفته است که در چنین جلسات موضوعات کوچک، بزرگ‌نمایی می‌شود.

او گفت: "موضوع مهم به رسمیت شناختن افغانستان، همچنان تعامل عادی با افغانستان و پیشرفت‌های سیاسی و دپلوماتیک است که ملل متحد در این باره ناکام است، نظر واحد در مورد افغانستان وجود ندارد."

این در حالی است که ملل متحد از طالبان دعوت کرده بود تا در نشست دوحه اشتراک کنند، اما این گروه گفته بود که در صورتی اشتراک خواهد کرد که منحیث نمایندۀ رسمی افغانستان پذیرفته شود، پیش‌شرطی که از سوی ملل متحد پذیرفته نشد.

شورای امنیت ملل متحد روز دوشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) نشستی را در مورد افغانستان پشت درهای بسته برگزار کرد. بر اساس گزارش‌ها، در این جلسۀ غیرعلنی به اعضای شورا دربارۀ نشست دوحه پیرامون افغانستان، و رایزنی‌ها در مورد تعیین نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان معلومات دادند.

کرولین رادریگز بیرکت، رییس شورای امنیت ملل متحد، ساعاتی پیش از آغاز نشست این شورا گفت که طالبان باید به صورت فوری پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را محدود کرده است.

او افزود: "ما تبعیض متداوم سیستماتیک جنسیتی طالبان و سرکوبی زنان و دختران در افغانستان را تقبیح می‌کنیم و تقاضا می‌کنیم که طالبان به صورت فوری تمامی پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را سرکوب می‌کند، به شمول محدودیت‌ها بر آموزش دوره‌های متوسطه و ثانوی، حق کار و آزادی تحرک و آزادی بیان زنان."

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که طالبان در نشست‌های بعدی اشتراک کنند.

طالبان که در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر در افغانستان حاکمیت را به دست گرفتند، تا اکنون از سوی هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده اند.

حکومت فراگیر، تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی و قطع روابط با گروه‌های دهشت‌افگن بین‌المللی، شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان خوانده شده است.

اما طالبان مدعی اند که شرط‌های جامعه جهانی را برای کسب مشروعیت تکمیل کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG