لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: امسال بیش از چهارهزار نفر در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده اند


وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون چهارهزار و ۱۶ واقعه مثبت کووید۱۹ در افغانستان ثبت شده است و نیز ۲۳ بیمار مبتلا در این مدت جان باخته اند.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) با نشر پیام ویدیویی در ایکس گفت که نسبت به ربع اول سال گذشته، امسال رقم واقعات مثبت کروناویروس کاهش یافته است.

او گفت: "ما در سراسر افغانستان از طریق ۱۰۷ سایت بیماران کروناویروس را تشخیص می‌کنیم. البته سایت‌های ما هم اکنون نیز فعال است و آن شمار بیمارانی که علایم [کووید۱۹] را دارند امور تشخیصیه آنان انجام می‌شود".

به گفتۀ امرخیل، بیماران کووید۱۹ در کابل در شفاخانه افغان – جاپان و در ولایات از طریق شفاخانه‌های انتانی تشخیص و درمان می‌شوند.

اگرچه بیماری کووید۱۹ در جهان از حالت اضطرار خارج شده، اما در کشورهایی مانند افغانستان که به دلیل جنگ‌های طولانی زیربناهای صحی آن آسیب دیده، هنوز هم افراد به دلیل این بیماری جان می‌دهند.

سازمان جهانی صحت، پنجشنبه هفتۀ گذشته با نشر گزارشی گفت که پس از یک ثبات نسبی در وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در افغانستان، موارد ابتلا به این بیماری قبل از عید سعید فطر افزایش یافت، اما در پانزدهمین هفته سال جاری ارقام دوباره کاهش یافت.

بر اساس گزارش این سازمان، در مجموع ۳۹هزار و ۷۳۹ مورد مشکوک کروناویروس تا ۱۸ اپریل در لابراتوارهای دولتی معاینه شده است که از این تعداد سه‌هزار و ۵۲۰ مورد مثبت تشخیص شده است. همچنان سازمان جهانی صحت گفت که ۲۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به شمول هفت زن در این مدت جان داده اند.

به گفته سازمان جهانی صحت حدود نیمی از افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده، زنان بوده اند.

آمار سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که از آغاز شیوع بیماری کووید۱۹ در افغانستان تا اکنون حدود ۹۸۱هزار موارد مشکوک کروناویروس در لابراتوارهای دولتی آزمایش شده است.

نخستین واقعه مثبت کروناویروس در ۲۴ ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی در ولایت هرات ثبت شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG