لینک های دسترسی

Breaking News

پایان ماموریت تاریخ‌ساز در مریخ؛ ناسا: هلیکوپتر "ابتکار مریخ" دیگر پرواز نمی‌تواند


ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) می‌گوید که درون هلیکوپتر مانند کاوشگر "استقامت" یا Perseverance Probe به دلیل شکستن یکی از پره‌هایش دیگر نمی‌تواند پرواز کند و ماموریت آن در کرهٔ مریخ به پایان رسید.

کاوشگر "استقامت" (Perseverance Probe) ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده به تاریخ ۱۸ فبروری ۲۰۲۱ با موفقیت به سطح کره مریخ نشست، و حامل هلیکوپتر "ابتکار مریخ" که ۱.۸ کیلوگرام وزن دارد، بود.

ادارهٔ فضایی ایالات متحده به تاریخ ۱۹اپریل۲۰۲۱ هلیکوپتر "ابتکار مریخ" را بر فراز مریخ به پرواز در آورد که این نخستین پرواز در یک سیارهٔ دیگر است.

بل نلسن، رییس ناسا گفت: "هم تلخ و هم شیرین است که باید اعلام کنم که هلیکوپتر "ابتکار مریخ" اکنون آخرین پرواز خود را روی مریخ انجام داد."

به گفتهٔ ناسا ارتباط هلیکوپتر "ابتکار مریخ" در آخرین پرواز هنگام فرود آمدن با کاوشگر استقامت قطع شد که سبب نشست اضطراری آن شده و در پره‌های خود آسیب دید و اکنون قادر به پرواز نیست.

رییس ناسا گفت: "ما در حال بررسی احتمال برخورد پره‌ها به سطح مریخ هستیم."

ناسا در ابتدا پروژه این هلیکوپتر فضایی را یک "نمایش فناوری" توصیف کرده بود که در اصل برای آزمایش توانایی پرواز در جو رقیق سیاره مریخ طراحی شده بود.

اما به گفتهٔ ناسا، عملکرد این هلیکوپتر به‌قدری رضایت‌بخش بود که پروژه را از مرحله نمایشی به مرحله عملیاتی تغییر دادند تا قابلیت‌های منحصر به فرد و بالقوه‌ این سفینه را نشان دهند.

هلیکوپتر "ابتکار مریخ" ۷۲ پرواز را بر فراز مریخ انجام داد که نزدیک به ۱۴ برابر فراتر از آنچه است که در ابتدا برنامه ریزی شده بود. ماموریت آن تقریباً ۱۰۰۰ روز مریخی یعنی ۳۳ برابر بیشتر از برنامه ریزی اولیه دوام کرد.

ناسا در حال حاضر سرگرم‌ بررسی طرح‌های پژوهشی بیشتری است تا با همکاری سازمان فضایی اروپا، ماموریت‌های دیگری نیز در سطح مریخ انجام دهد و نمونه‌های جمع‌آوری شده را برای مطالعه به زمین بیاورد.

ماموریت مریخ ۲۰۲۰ بخشی از پروژه اکتشافی گسترده ناسا در فضا است که "آرتمیس" نامیده می‌شود.

این‌ پروژه شامل مراحل مختلفی، از جمله اعزام فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴، و حضور پایدار در این کره است که زمینه‌ساز اعزام فضانوردان به مریخ خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG