لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو از مذاکرات جدیدی برای بازگرداندن گروگان‌های اسراییلی خبر داد


پس از ملاقات رییس استخبارات اسراییل با صدراعظم قطر برای دستیابی به توافقی جدید برای آزادی گروگان‌های اسراییلی از نزد گروه حماس، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل گفت که به نظر می‌رسد مذاکرات جدیدی برای بازگرداندن گروگان‌های در حال انجام است.

به گفتهٔ یک منبع آگاه، دیوید بارنیا، رییس استخبارات اسراییل (موساد) ناوقت روز جمعه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم قطر در اروپا دیدار کرده و روی آتش‌بس احتمالی جدید در غزه و تبادله گروگانان اسراییلی با زندانیان فلسطینی صحبت کردند.

نتنیاهو روز شنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) در یک کنفرانس خبری تنش غزه را یک جنگ وجودی خواند که باوجود فشارها و هزینه‌ها باید تا پیروزی ادامه یابد و گفت که این سرزمین غیرنظامی خواهد شد و تحت کنترول امنیتی اسراییل درخواهد آمد.

نتنیاهو از صحبت در مورد این ملاقات طفره رفت، اما افزود که درخواست‌های برای آتش‌بس و عقب نشینی نیروها از غزه را دریافت کرده، اما قبول نخواهد کرد.

صدراعظم اسراییل گفت که حملهٔ اسراییل بر غزه به دستیابی توافق آتش‌بس موقت در ماه نومبر کمک کرده است.

برقراری آتش‌بس هفت روزهٔ موقت در ماه نومبر میان اسراییل و حماس زمینهٔ آزادی ۱۰۵ گروگان‌ را فراهم کرد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ نفر را کشتند و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز از همان زمان حملات هوایی و زمینی را بر غزه آغاز کرده که تا کنون، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، منجر به کشته شدن بیش از ۱۸۸۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است.

باوجودیکه نیروهای اسراییلی روز شنبه اهدافی را در سرتاسر غزه بمباران کردند، اما دو منبع امنیتی مصر گفتند که مقامات اسراییلی اکنون تمایل بیشتری به برقراری آتش‌بس و تبادل اسرای فلسطینی با گروگانان اسراییلی دارند.

در همین حال اردوی اسراییل روز جمعه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) از کشته‌شدن اشتباهی سه گروگان اسراییلی در شمال غزه از سوی سربازان این کشور خبر داد که مرگ آنها فشار بیشتری را بر نتنیاهو وارد کرده است تا راهی برای آزادی گروگانان بیابد.

در جریان سخنرانی نتنیاهو، صدها نفر در تل‌ابیت دست به تظاهرات زدند و خواستار رهایی گروگانان باقی مانده نزد حماس شدند و از صدر اعظم این کشور خواستند تلاش بیشتر به خرج بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG