لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان پیشین افغان به کانگرس امریکا: به سرنوشت ما توجه کنید


آرشیف
آرشیف

نظامیان پیشین افغان در نامه‌ای سرگشاده به کانگرس ایالات متحده خواستار توجه امریکا و جامعه جهانی به سرنوشت نیروهای اسبق که اکنون در ایران، پاکستان و داخل افغانستان به سر می‌برند، شده است.

این نظامیان پیشین که به شمول زنان، شمار شان به بیش از ۵۰۰۰ نفر می‌رسد، در نامه‌ای که از سوی "کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان" شنبه‌های ارغوانی به کانگرس ایالات متحده امریکا ارسال گردیده، وضعیت نظامیان حکومت پیشین را نگران‌کننده توصیف کرده اند.

آنان در این نامه از کانگرس ایالات متحده خواسته اند تا جهت رهایی فوری نظامیان پیشین از زندان‌های طالبان، توقف کشتار، بازداشت و شکنجه نظامیان پیشین بر طالبان فشار وارد کند.

در این نامه که امروز شنبه ۱۸ اکتوبر (۲۷ عقرب) نشر شد، آمده است که هم‌اکنون صدها نظامی پیشین افغانستان به دلیل فعالیت‌های شان تحت شکنجۀ طالبان قرار دارند.

در نامه با اشاره به حضور هزاران نظامی پیشین افغان در ایران و پاکستان گفته شده است: "این موضوع احتمال استخدام و سواستفاده از تجارب و دانش نظامی آنان، که از نیروهای نظامی ایالات متحده امریکا فراگرفتند، توسط جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی مستقر در مناطق قبایلی پاکستان را فراهم می‌سازد و این می‌تواند بزرگترین خطر برای منافع ایالات متحده و هم‌پیمانان شان در منطقه ایجاد نماید".

پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ میلادی، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند و طالبان بار دیگر بر این کشور به قدرت رسیدند، هزاران منسوب نیروهای امنیتی حکومت پیشین از ترس جان و گریز از انتقام‌جویی طالبان به خارج از افغانستان به ویژه کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان فرار کردند.

آنان با انتقاد از بی‌توجهی به سرنوشت شان گفته اند که طی دو سال گذشته هزاران نفر که نسبت به نظامیان پیشین کمتر با خطر مواجه بودند، به کشورهای امن تخلیه شدند.

نظامیان پیشین در این نامه به کانگرس امریکا گفته اند که افغانستان با برگشت مجدد طالبان به قدرت یک بار دیگر به مرکز امن تروریزم بین‌المللی مبدل شده و هر لحظه امکان شکل‌گیری یک ۱۱ سپتمبر دیگر در هر نقطه از جهان متصور است.

همچنان در این نامه آمده است: "ما آرزومندیم قبل از اینکه نظامیان پیشین بیشتر از این قربانی انتقام‌گیری گروه طالبان و سواستفاده کشورهای شرور منطقه قرار گیرد، به سرنوشت شان توجه جدی صورت گیرد تا نیروهایی که روزگاری در خط مقدم جنگ علیه تروریزم بین‌المللی قرار داشتند، در نتیجه مجبوریت خود به دشمنان ثبات و امنیت جهانی مبدل نشوند".

آنان هشدار داده اند که در صورت بی‌توجهی به سرنوشت نظامیان پیشین، همان‌گونه که این نیروها در درگیری‌های اوکراین حضور یافتند، احتمال دارد در درگیری‌های رو به گسترش فلسطین و شرق میانه نیز حضور بیابند.

در همین حال امروز شنبه، شماری از اعضای "جنبش شنبه‌های ارغوانی" در ولایت بلخ نیز با راه اندازی اعتراضی در یک مکان بسته، شعار "زنان و نظامیان پیشین با حاکم‌سازی طالبان مرگ تدریجی دارند" را سر دادند.

معترضان با استقبال از ارسال این نامه به کانگرس ایالات متحده گفتند که طالبان تعصبات قومی، مذهبی و زبانی را بیشتر ساخته و افراد ملکی را به بهانه‌های مختلف از بین می‌برند.

آنان گفتند: "طالبان نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین را که بخشی آنان را زنان شکل می‌دهند همه روزه در گوشه و کنار افغانستان بازداشت، شکنجه و به قتل می‌رساند و ما شاهد اختطاف‌های حکومتی، حکومت خود خوانده طالبان استیم".

معترضان از جامعه جهانی خواستند که برای ایجاد یک حکومت مشروع و رهایی نظامیان پیشین و زنان معترض از زندان‌های طالبان بر این گروه فشار بیاورند.

یک گزارش دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) که به تاریخ ۲۲ اگست (۳۱ اسد) نشر شد، نیز نشان می‌دهد که در دو سال گذشته طالبان بیش از ۲۰۰ کارمند ملکی و نظامی حکومت پیشین را بدون محاکمه کشته اند.

گزارش گفته است: "حداقل ۸۰۰ مورد از قتل‌های فراقانونی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و ناپدید شدن اجباری ثبت شده که علیه افراد وابسته به نظام قبلی، جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای امنیتی آن انجام شده است."

اما طالبان این گزارش را در آن زمان رد کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در آن زمان گفته بود که عفو عمومی "به طور عموم" عملی شده است. اما او برخی موارد انتقام‌های شخصی و نامعلوم را رد نکرد.

گروه

XS
SM
MD
LG