لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان: حملات راکتی در سودان سبب کشته شدن بیش از ۲۰ نفر شد


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

کمیتهٔ وکلای مدافع حامی دموکراسی روز یکشنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) گفت که در اثر اصابت راکت‌ها بر یکی از بازارهای خرطوم، پایتخت سودان، بیش از ۲۰ نفر کشته شدند.

این سازمان غیر حکومتی سودان، با نشر اعلامیه‌ای گفته است رویداد اخیر،‌ تازه‌ترین حملهٔ مرگبار از آغاز درگیری میان جناح‌های متخاصم در آن کشور می‌باشد. اما مشخص نیست که کدام جناح این راکت‌ها را پرتاب کرده است.

درگیری‌های مسلحانه درماه اپریل میان نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده اردوی سودان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع آغاز شد.

یک روز پیش از این رویداد، مقامات صحت سودان گفتند که ۱۵ غیرنظامی در خرطوم، پایتخت آن کشور،‌ پس از آن کشته شدند که راکت بر یک منزل مسکونی اصابت کرد.

ملل متحد گفته است که خشونت‌ها در سودان موجب شده است تا ۵.۸ میلیون سودانی یا در داخل آن کشور آواره شوند و یا مجبور به ترک کشورشان شوند.

کشورهای غربی، شبه‌نظامیان واکنش حمایت سریع و ملیشه‌های متحد آنرا به کشتار بر اساس قومیت در منطقهٔ دارفور متهم کرده اند. در عین حال، محکمهٔ بین المللی جرایم تحقیقات جدید را در خصوص این جرایم جنگی آغاز کرده است.

اردوی این کشور نیز متهم به ظلم و تعدی و کشتار غیرنظامیان است،‌ به شمول حملهٔ هوایی هشتم جولای است که در آن در حدود ۲۴ غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش ملل متحد، از جمله جمعیت ۴۸ میلیونی سودان،‌ ۵۰ درصد نفوس آن وابسته به کمک‌های بشری استند.

با وجود نا‌امنی، چور وچپاول و موانع اداری،‌ ملل متحد می‌گوید که توانسته است کمک‌ها را به میلیون‌ها نیازمند در این کشور برساند.

درگیری این کشور افریقایی را در هرج و مرج فرو برده و خرطوم و دیگر ساحات شهری را به میدان‌های جنگ تبدیل کرده است. به گفته ساکنان و فعالان، اعضای نیروی شبه‌نظامی واکنش حمایت سریع از زمان آغاز درگیری، خانه‌های مردم و سایر تاسیسات غیرنظامی را اشغال کرده‌اند.

علاوه بر آن، خشونت جنسی، از جمله تجاوز جنسی بر زنان و دختران، در خرطوم و غرب دارفور نیز گزارش شده است. تقریباً در تمام موارد تجاوز جنسی، نیروهای شبه نظامی واکنش حمایت سریع متهم شده اند. این گروه به درخواست‌های مکرر رسانه‌های خبری برای اظهار نظر پاسخ نداده است. قربانیان این رویداد‌ها نیز نیروهای حمایت سریع را به این جنایت متهم کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG