لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: نمایشگاه تولیدات زنان افغان در دوبی برگزار می‌شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد در افغانستان (UNDP) می‌گوید که نمایشگاه تولیدات ۲۶ زن افغان دارندهٔ تشبثات کوچک و متوسط در همکاری با اتاق‌های صنعت و تجارت زنان افغانستان در امارات متحده عرب برگزار می‌شود.

این اداره ملل متحد ناوقت روز چهارشنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این نمایشگاه از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ مارچ در "روتانا ارجان" در شهر دبی گشایش می‌یابد.

قرار است که در این نمایشگاه اقلام تجاری چون جواهرات، قالین، میوه خشک، صنایع دستی، مصنوعات چوبی، کفش و محصولات زعفرانی به نمایش گذاشته شود.

عبدالله الدرداری، نمایندۀ برنامه توسعه‌ای ملل متحد در افغانستان گفته است که زنان کارآفرین در افغانستان هنگام راه‌اندازی یک تجارت یا کار برای تامین معاش خانواده خود با چالش‌های فوق العاده روبرو هستند.

الدرداری افزوده است: "عدم ارتباط با بازارهای بیرون‌مرزی افغانستان یکی از مشکلات آن‌ها است. این نمایشگاه بین‌المللی به حداقل برخی از آن‌ها [زنان افغان] کمک می‌کند تا به بازارهای دیگر دسترسی پیدا کنند."

برنامه توسعه‌ای ملل متحد گفته است که زنان کارآفرین شرکت‌کننده از طریق یک برنامه این اداره در سراسر افغانستان که از تجارت ۳۴هزار زن در سراسر این کشور حمایت می‌کنند، نام‌نویسی شده اند.

آقای الدرداری افزود: "ما متعهد هستیم که از زنان کارآفرین افغان به هر طریق ممکن حمایت کنیم. برنامه توسعه‌ای ملل متحد با مشوره اتاق‌های تجارت زنان و سازمان‌های غیردولتی فعال کمک‌کننده به زنان، مستقیماً به مشاغل زنان کمک می‌کند."

او افزود که ۲۶ زن کارآفرین در این نمایشگاه در دوبی به عنوان بخشی از برنامه توسعه‌ای ملل متحد برای کمک به زنان در افغانستان است و کمک‌های مالی کوچک، کمک‌های غیرنقدی و نیز آموزش‌های مهارتی را برای گروه رو به رشدی از زنان تاجر در سراسر افغانستان فراهم می‌کند و هدف این اداره ملل متحد رسیدن به ۵۰هزار زن کارآفرین است.

اتاق‌های تجارت زنان افغانستان گفته است که زنان کارآفرین افغان به مشارکت در توسعه اقتصادی پایدار این کشور متعهد اند.

این اتاق گفته که در این زمان‌ حساس، بیش از هر زمان دیگری از دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی، استقلال مالی و رفاه با باز کردن بازارهای جدید در داخل و خارج حمایت می‌کند.

این در حالی است که زنان متشبث در افغانستان می‌گویند که پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان، به شدت متضرر شده اند و فعالیت اکثر زنان شاغل به ویژه در بخش‌های صنایع، زراعت و تولیدات متوقف شده است.

ممتاز یوسفزی، موسس اتحادیۀ زنان زراعت پیشه، پیش از این به صدای امریکا گفته بود که محدودیت‌های طالبان بر کار زنان علاوه بر اینکه مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها ایجاد کرده، تاثیرات روانی داشته است.

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که محدود کردن زنان از کار می‌تواند منجر به زیان اقتصادی تا یک میلیارد دالر امریکایی شود که تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG