لینک های دسترسی

Breaking News

یگانه بانوی افغان از اشتراک در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ باز ماند


با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و هرج و مرج‌های پدید آمدۀ ناشی از فروپاشی دولت، حضور نخستین و‌ تنها نماینده زن افغانستان در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو منتفی شده است.

آرزوهای ذکیه خدادادی، پاراتکواندوکار که قرار بود به عنوان اولین ورزشکار زن افغانستان در پارالمپیک به میدان برود، در فاصله یک هفته مانده به اعزام به توکیو برباد رفت و امیدهای او به یاس تبدیل شد.

به این ترتیب ذکیه خدادادی، که قرار بود به همراه حسین رسولی، روز دوم سنبله در توکیو با دیگر ورزشکاران جهان به رقابت بپردازد، بار دیگر خانه‌نشین شد.

آرین صدیقی، رییس کمیته پارالمپیک افغانستان مستقر در لندن، با تایید این خبر از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های ورزشکاران کشورش برای خروج از کابل به دلیل قیمت بودن تکت و سپس هجوم طالبان و سقوط کابل، خبر داد.

آقای صدیقی می‌گوید: "برای من این بسیار ناراحت کننده و ناامید کننده است. من احساس می‌کردم که ما بخشی از یک جنبش بزرگ، جنبش پارالمپیک، استیم و این می‌توانست دستاورد بزرگی برای افغانستان باشد به ویژه که ذکیه خدادادی می‌توانست الگوی مناسبی برای زنان کشورم باشد. "

کریگ اسپنس، سخنگوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، نیز ضمن ابراز تاسف از وضعیت نابسامان آن کشور، انصراف افغانستان را تایید کرد.

ورزشکاران افغانستان اولین‌ بار در بازی‌های پارالمپیک ۱۹۹۶ حضور یافتند. امسال ذکیه خدادادی، دختر ۲۳ ساله هرات، می‌توانست به عنوان اولین زن افغانستان در تاریخ پارالمپیک، تاریخ ساز شود.

افغانستان تاکنون در بازی‌های پارالمپیک موفق به کسب مدال نشده است. اما روح الله نیکپا، تکواندوکار افغان، با کسب دو مدال‌ برنز در دو المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ و ۲۰۱۲ لندن، اولین مدال آور افغانستان در المپیک است.

XS
SM
MD
LG