لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان بدخشان خواهان آغاز کمپاین پولیو شدند


تیم واکسیناتوران در حال انداختن قطره خوراکی پولیو به دهان کودکی در افغانستان
تیم واکسیناتوران در حال انداختن قطره خوراکی پولیو به دهان کودکی در افغانستان

مسوولین صحی حکومت طالبان در بدخشان می گویند که به دلیل برفباری‌ها و صعب العبور بودن راه ها، کمپاین واکسین ضد فلج اطفال در بدخشان هنوز آغاز نشده است، اما با فرا رسیدن فصل بهار، کمپاین های پی در پی در این ولایت انجام خواهد شد.

عبدالقدوس بریالی، مسوول مبارزه با واقعات عاجل وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، با اشاره به اینکه مردم در بدخشان در مورد پولیو آگاهی کافی دارند، به صدای امریکا گفت که با آمدن فصل بهار، کمپاین پولیو را در سریع‌ترین زمان آغاز می‌کنند.

بریالی افزود: "در حال حاضر برف زیادی در ولایت بدخشان باریده است، اما در نظر داریم که کمپاینهای بیشتر واکسین پولیو را در ماه "می" و "جون" سال جاری آغاز کنیم و چون سطح آگاهی عامۀ مردم در این ولایت خوب است، مردم بیشتر اطفال خود را واکسین خواهند کرد."

در همین حال، مردم محل از آغاز کمپاین‌های سرتاسری در سایر ولایات نیز استقبال می‌کنند و با توجه به اینکه تا اکنون مورد انسانی فلج اطفال ثبت نشده است، از مسوولین می‌خواهند تا بدخشان نیز مورد توجه باشد.

مهرماه، باشندۀ ولایت بدخشان، به صدای امریکا گفت که امسال نسبت به سال‌های گذشته در بعضی مناطق بدخشان برف سنگینی نباریده است و از مسوولین صحی می‌خواهد که به این ولایت توجه بیشتر کنند و هرچه زودتر کمپاین واکسین ضد فلج کودکان را آغاز کنند.

او افزود: "پولیو یک مرض غیر قابل علاج است، بنابراین مسوولین وزارت صحت عامۀ ولایت بدخشان باید در زمینه توجه خاص داشته باشند و در آن ولسوالی هایی که برف کمی باریده است، هر چه زودتر کمپاین ضد پولیو را آغاز کنند."

از سوی دیگر، عتیق الله، یکی دیگر از باشندگان ولایت بدخشان، از تلاش‌های مسوولان صحی در ریشه کن ساختن ویروس پولیو قدردانی کرد و گفت که فصل جاری برای تطبیق واکسین پولیو در مقایسه با سال‌های قبل بهتر است و گفت که در مورد هرچه عاجل اقدام شود.

او به صدای امریکا گفت: "با باز شدن راه ها و گرم شدن هوا، مسوولین باید واکسین پولیو را به تمام مناطق ولایت بدخشان برسانند، زیرا مردم به آن نیاز دارند و این اقدام تا حدی زیادی از نگرانی و تشویش خانوادهها میکاهد".

ولایت بدخشان در فصل زمستان شاهد برف باریهای سنگین است و تیمهای واکسیناسیون را با مشکلات مختلفی مواجه میسازد.

به گفتۀ متخصصان، پولیو یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها توسط واکسین، وقایه و محو می‌شود. این متخصصان با تاکید بر واکسین‌کردن کودکان زیر پنج سال هشدار می‌دهند که اگر کودکان به این بیماری متبلا شوند، برای همیشه فلج می‌شوند یا جان می‌دهند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در این کشورها قربانی می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG