لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: گرداننده یک چینل یوتیوب در کابل کشته شده است


قوماندانی امنیه طالبان در کابل، کشته شدن یکی از گردانندگان چینل یوتیوب به نام حوره سادات را تایید کرده است.

خالد زدران، سخنگوی این فرماندهی روز پنجشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها ارسال شده، گفته است که حورا سادات سه روز پیش توسط افراد ناشناس در ناحیه ۱۸ شهر کابل کشته شده است.

زادران گفته است: "پلیس در جریان تحقیقات خود تاکنون دو نفر از جمله یک زن را به اتهام این قتل بازداشت کرده و تحقیقات ادامه دارد و منتظر جزییات نهایی استیم".

خانواده مقتول نیز با تایید مرگ وی به خبرنگاران گفته است که حورا سادات را در یک حادثه دردناک از دست داده اند.

حورا سادات ابتدا یک چینل یوتیوب را از افغانستان به نام "کابل فنز" راه اندازی کرد، اما بعداً در سایر چینل‌های یوتیوب کار می‌کرد.

پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی از ثبت حدود ۳۷۰ مورد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در جریان دو سال حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان خبر داده است.

در این گزارش که به تاریخ ۱۴ اگست (۲۳ اسد)‌ نشر شد، آمده است: "رویدادهای ثبت‌شده شامل سه مورد جان‌باختن کارمندان رسانه‌ای، ۲۳ مورد زخم برداشتن خبرنگاران، ۱۷۶ بازداشت موقت و میان مدت می‌‌شود که شماری از این بازداشت‌ها ماه‌ها ادامه یافته است. در این مدت، ۱۳۹ مورد تهدید و ۲۵ رویداد خشونت فزیکی و لت‌و‌کوب خبرنگاران به ثبت رسیده است".

این در حالی است که در سال‌های اخیر فعالیت چینل‌های یوتیوب در افغانستان افزایش یافته است و با وجود محدودیت‌های مداوم بر رسانه‌ها از سوی طالبان، تعدادی از گردانندگان یوتیوب از جمله چند دختر فعالیت دارند.

سال گذشته اداره استخبارات طالبان اجمل حقیقی گرداننده یک چینل یوتیوب و سه تن از دوستانش را در کابل به اتهام "توهین به مقدسات اسلامی" بازداشت کرد. اجمل حقیقی و دوستانش پس از گذراندن مدت طولانی در زندان طالبان، آزاد شدند.

پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این گروه فشار بر رسانه‌ها را افزایش داده و محدودیت‌هایی را بر آن اعمال کرده است.

بر اساس آمار نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر ۱۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در زندان‌های حکومت طالبان به سر می‌برند.

اما خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته است که هیچ خبرنگاری به دلیل فعالیت رسانه‌ای بازداشت نشده است.

او گفته است: "امارت اسلامی [حکومت طالبان] هیچ خبرنگاری را به دلیل فعالیت خبرنگاری‌ وی بازداشت نکرده، البته برخی خبرنگاران جدا از کار خبرنگاری شان بازداشت شده اند".

به گفتۀ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، پرونده‌های این خبرنگاران به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است تا به آنها رسیدگی شود.

جنبش اعتراضی شنبه‌های ارغوانی در اعلامیه‌ای از کشته‌شدن حورا سادات ابراز تاسف کرده است. این جنبش به نقل از اعضای خانواده خانم سادات گفته است که وی توسط افراد مسلح ناشناس کشته شده است.

در این اعلامیه آمده است: "این حادثه بسیار غم‌انگیز است و نشان‌دهنده تهدیدات امنیتی مداوم در افغانستان است که مردم در زندگی روزمره خود با آن مواجه استند. افزایش کشتار هدفمند تحت حاکمیت طالبان یادآور چالش هایی است که این گروه با آن مواجه است".

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت کشته‌شدن حورا سادات را به دوش نگرفته است. پولیس طالبان در کابل گفته است که جزییات کامل این رویداد بعداً با رسانه‌ها در میان گذاشته خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG