لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: فرمان‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان، افغانستان را به فقر می‌کشاند


Rina Amiri
Rina Amiri

نماینده وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق زنان و دختران افغانستان، رویکرد "سرکوب‌گرانۀ" طالبان علیه شهروندان این کشور به ویژه زنان و دختران را عامل فقر و نیازمندی افغانستان به کمک‌های بشری خوانده است.

رینا امیری ناوقت شنبه ۲۳ مارچ (چهارم حمل) با نشر پیامی در ایکس، مسدود ماندن مکاتب دوره متوسطه و لیسه دختران را در سال جدید تعلیمی از سوی طالبان، یک اقدام "دردآور" خوانده است.

او نگاشته است: "فرمان‌های ظالمانه و تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان و دختران، افغانستان را فقیر و وابسته به کمک‌ها نگه می‌دارد و خانواده‌های افغان را مجبور به ترک آنجا می‌کند. هیچ جاگزینی برای همه افغان‌ها در سیستم آموزش رسمی نیست، آنچه در بیش از ۱۰۰ سال به اینسو وجود داشت."

امیری از جامعه بین المللی خواسته است که با یک صدا خواستار بازبینی فرمان‌های "مخرب" طالبان شود، فرمان‌هایی که ظرفیت ۵۰ درصد جمعیت را نابود می‌کند.

در همین حال، جنبش روزنهٔ آزادی افغانستان به مناسب سال تعلیمی ۱۴۰۳ با نشر قطعنامه‌ای گفته است که آموزش دختران یکی از حیاتی‌ترین مساله برای مردم افغانستان است، اما طی سه سال گذشته این حق آنان نقض شده است.

در قطعنامهٔ این جنبش آمده است:‌ "با ادامه ممنوعیت تحصیل زنان تحت حاکمیت رژیم تروریستی طالبان، آینده دختران ویران می‌شود."

به گفتۀ اعضای این جنبش، اگر جامعه بین المللی به وضع اسفناک زنان افغانستان توجه نکند، آیندۀ این زنان در تاریکی مطلق فروخواهد رفت.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل نیز با راه‌اندازی کمپاین دادخواهی برای آموزش دختران و زنان در افغانستان گفته بود که ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه و نقض حقوق اساسی بشر برای آموزش است.

این سازمان گفته بود: "ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان، آینده آنها را از بین می‌برد. جهان نمی‌تواند از وضعیت اسفبار آنها چشم‌پوشی کند."

وزارت معارف حکومت طالبان سال نو تعلیمی را در ولایت‌های سردسیر افغانستان از جمله کابل به تاریخ اول حمل آغاز کرد، اما مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم همچنان مسدود ماند.

سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهر کابل بر آموزش علوم عصری در کنار علوم دینی تاکید کرد، اما در مورد بازگشایی مکاتب لیسه و متوسطه دختران چیزی نگفت.

ملل متحد گفته است که بیش از ۹۰۰ روز می‌شود که دختران بالای ۱۲ سال از آموزش در مکاتب و دانشگاه‌ها محروم شده اند.

هم‌زمان با آغاز سال تعلیمی جدید، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از طالبان خواست که ممنوعیت آموزش برای دختران و زنان در مکاتب بالاتر از دوره ابتدایی و نیز دانشگاه‌ها را لغو کنند.

برخی از مدافعان حقوق زن می‌گویند که مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان برای سومین سال پیهم، از عدم تغییر موضع حکومت طالبان در مورد زنان نمایندگی می‌کند.

طالبان همواره در واکنش به انتقادها، بحث آموزش دختران را در افغانستان، موضوع داخلی عنوان کرده اند.

از زمان به قدرت رسیدن حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان مسدود است.

هرچند طالبان در ابتدا گفته بودند که ممنوعیت آموزش دختران موقتی است، با گذشت بیش از دو و نیم سال این محدودیت و محرومیت پابرجا مانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG