لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگی افغانستان در مقر ملل متحد در ژنیو: جهان برای رسیدگی به بحران در افغانستان باید متحد شود


نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو می‌گوید که با ختم پنجاوپنجمین اجلاس این شورا، افغانستان همچنان در کانون توجه جهانی قرار داشت.

این نمایندگی ناوقت دوشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) با نشر تویتی گفت که در این اجلاس فراخوان‌های فوری برای آغاز حل و فصل سیاسی، صلح، کمک‌های بشردوستانه و حمایت از حقوق بشر رساتر از همیشه وجود داشت.

نمایندگی افغانستان در ژنیو تاکید کرده است:‌ "جهان باید برای رسیدگی به بحران چند بعدی در حال تحول در افغانستان متحد شود. برای شورای حقوق بشر در اینجا اولویت‌ها پاسخگویی در مورد نقض مداوم، آپارتاید جنسیتی و تضمین رفاه مردم افغانستان است."

نصیراحمد اندیشه، نماینده دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر، نیز گفته است که در اجلاس ماه مارچ، آنان از اتحاد جهانی در برابر "جنایات و نقض حقوق بشر" در افغانستان خواستند که جهت حمایت از قوانین بین‌المللی، جلوگیری از ''آپارتاید جنسیتی''، تضمین عدالت، پاسخگویی برای ساختن آیندهٔ صلح‌آمیز برای همه قاطعانه عمل کند.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به تاریخ ۲۶ فبروری آغاز شد و تا پنجم مارچ ادامه یافت. در هفته نخست این اجلاس، وضعیت حقوق بشر در افغانستان به بررسی گرفته شد.

ولکر ترک، کمیشنر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نقض سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان به ویژه نقض حقوق زنان و دختران را "بسیار تاسف‌بار" خواند. او گفت که از نقض مداوم و سیستماتیک حقوق بشر، به ویژه نقض همه جانبهٔ حقوق زنان و دختران، که آن‌ها را از تمام عرصه‌های زندگی عمومی، به شمول آموزش متوسطه و عالی، اشتغال و تردد محروم می‌کند، متاسف است.

ترک تاکید کرد: "پیشبرد حقوق زنان و دختران باید بالاترین اولویت برای همه کسانی باشد که برای افغانستان و در آنجا کار می‌کنند."

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، نیز در این اجلاس گزارش تازه‌اش را درباره وضعیت حقوق بشری در افغانستان ارایه کرد. او در گزارش خود از جامعه بین المللی خواست تا حقوق بشری افغان‌ها را در هر اقدام "عادی‌سازی روابط با طالبان" در اولویت قرار دهد.

اجرای قوانین سختگیرانۀ طالبان برای پوشش زنان و دختران، اعدام افراد، مجازات علنی متهمان و خشونت مبتنی بر جنسیت از سوی طالبان در گزارش بنیت برجسته شده است.

به باور بنیت، تبعیض جنسیتی سیستماتیک و گسترده در افغانستان بی‌سابقه است و اکنون وضعیت به سطحی رسیده که آزار و اذیت جنسیتی را می‌توان به عنوان "آپارتاید جنسیتی" توصیف کرد.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش ریچارد بنیت را دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تبلیغات بر ضد حکومت این گروه خوانده است.

مجاهد همچنان نگرش سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جهان را زیر سوال برده و گفته که از موضوع حقوق بشر در افغانستان سواستفاده می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG