لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه بریتانیا: اسراییل تصمیم تلافی کردن حملهٔ ایران را دارد


دیوید کمرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا
دیوید کمرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا

دیوید کمرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۹ حمل) در جریان سفرش به اسراییل گفت که اسراییل تصمیم گرفته است تا حملات اخیر ایران را تلافی کند.

کمرون به خبرنگاران در بیت المقدس گفت: "واضح است که اسراییلی‌ها برای اقدام تصمیم می‌گیرند...ما امیدواریم که آنان این کار را به روشی انجام دهند که تا حد ممکن [تاثیر آن بر] تشدید [اوضاع] تا حداقل باشد."

قدرت های جهان می‌کوشند تا از بروز درگیری گسترده تر در شرق میانه متعاقب حملات ایران بر اسراییل، جلوگیری شود. این اولین باریست که ایران مستقیماً بر اسراییل حمله کرده است.

پس از آنکه قونسلگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، به تاریخ اول اپریل آماج حملات هوایی قرار گرفت، ایران که اسراییل را به انجام این حمله مقصر می‌دانست، روز شنبه ۱۳ اپریل صدها میزایل و طیارۀ بی‌سرنشین تهاجمی را بر اسراییل پرتاب کرد، هرچند به گفتۀ مقام‌های امریکایی و اسراییلی، ۹۹ درصد این راکت‌ها و درون‌ها پیش از اصابت به زمین در هوا رهگیری و منهدم شدند.

با گذشت بیش از شش ماه از زمان آغاز جنگ اسراییل با گروه حماس در باریکه غزه، دپلومات ها به دنبال راهی برای جلوگیری از درگیری مستقیم میان اسراییل و ایران استند.

اسراییل می‌گوید که برای حفظ اعتبار بازدارنده خود، باید این حملهٔ ایران را تلافی کند. مقام‌های ایرانی گفته اند که قصد ندارند این گونه عملیات را بر ضد اسراییل ادامه بدهند، مگر اینکه اسراییل باز هم اهداف و علایق ایران را آماج حمله قرار دهد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی امیدوارند که تحریم های تازه اقتصادی بر ایران، اسراییل را به محدود سازی دامنه اقدامات عملکرد تلافی جویانه اش، متقاعد سازد.

کمرون گفت که بریتانیا خواهان دیدن تحریم های منسجم شده علیه ایران توسط گروه هفت است که قرار است در این هفته در ایتالیا ملاقات کنند. او گفت که باید یک پیام "واضح و صریح به آنها [ایران] از سوی گروه هفت داده شود".

انتظار می‌رود که اسراییل، موضوع عملکرد تلافی جویانه در مقابل ایران را در یک ملاقات با کابینه جنگ که در آن اعضای میانه رو حکومت اسراییل نیز شامل اند، مورد بحث قرار دهد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید روز سه‌شنبه ۱۶ اپریل (۲۸ حمل) گفت که واشنگتن به زودی تعزیرات جدید را بر برنامه‌های میزایلی و طیاره‌ها بی سرنشین ایران وضع خواهد کرد و از متحدین خود نیز می‌خواهد تا دست به اقدام مشابه بزنند.

جنیت یلن، وزیر مالیه ایالات متحده، نیز گفته است که ایالات متحده از تحریم ها استفاده خواهد کرد و با متحدین اش کار خواهد کرد تا مانع "فعالیت های مضرانه و بی ثبات کننده" ایران شود.

جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که کشور های عضو این اتحادیه خواهان گسترش تحریم ها علیه ایران شده اند.

بوریل اضافه کرد که این پیشنهاد، یک رژیمی از تحریم را گسترش میدهد که فراهم آوری طیاره های بی سرنشین ایران به روسیه را کاهش میدهد و شمولیت بخش میزاییل در این تحریم ها نیز باعث اختلال فراهم آوری میزاییل ها توسط ایران به گروه های نیابتی آن در شرق میانه خواهد شد.

مقامات اسراییل، از زمان وقوع حمله ایران، چند بار با کابینه جنگ آنکشور، روی چگونگی پاسخ به حمله ایران، ملاقات کردند ولی تاکنون جزییات بیشتری روی نوعیت واکنش و یا عملکرد تلافی جویانه اسراییل، ارایه نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG