لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: از اقدام پولیس علیه معترضان حامی فلسطینی‌ها در امریکا نگرانیم 


نیروهای پولیس در جریان تظاهرات به حمایت از فلسطینی ها در ایالت تکزاس
نیروهای پولیس در جریان تظاهرات به حمایت از فلسطینی ها در ایالت تکزاس

ملل متحد امروز سه شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) از اقدامات شدید پولیس ایالات متحده برای متفرق کردن و برچیدن اعتراض کنندگان حامی فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های امریکا، اظهار نگرانی کرد.

پولیس در دانشگاه تکزاس در شهر آستن با اعتراض کنندگان درگیر شده و بر آنان سپری مرچ پاشید. سپس نیروهای پولیس مجهز با تجهیزات ضد آشوب خیمه‌های معترضان را برچیده و شماری از آنان را بازداشت کرد.

تصاویر این جریان در سراسر جهان مشاهده شده و این امر خاطرات تظاهرات ضد جنگ ویتنام را در اذهان تازه کرده است.

این در حالی است که در جریان اعتراضات به حمایت فلسطینی‌ها بیش از ۳۵۰ نفر در سراسر ایالات متحده بازداشت شده اند.

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد گفت: "نگرانم از این که اقدامات مجریان قانون در چندین دانشگاه از رهگذر تاثیر نامتناسب بوده است."

او افزود که آزادی بیان و گردهمایی مسالمت آمیز برای یک جامعه بنیادی است "به ویژه زمانی که در مورد موضوعات عمده اختلاف نظر شدید وجود داشته باشد" همانگونه که در مورد تنش در قلمرو اشغال شدۀ فلسطینی و اسراییل، اختلاف نظر وجود دارد.

تظاهرات به حمایت از فلسطینی‌ها یک بار دیگر بحث در مورد آزادی بیان و اتهامات یهودستیزی را دامن زده استږ

رییس دفتر حقوق بشر ملل متحد اضافه کرد که "تحریک به خشونت یا نفرت بر اساس هویت یا دیدگاه‌ها - چه واقعی باشد یا فرضی - باید قویاً رد شود".

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که از حق آزادی بیان اعتراض کنندگان حمایت می‌کند. اما قصر سفید مخالفت‌اش را با اظهارات یهودستیزانه و نفرت انگیز بیان کرده است.

تظاهرات به حمایت از فلسطینی‌ها در جریان ماه‌های اخیر در ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی راه اندازی شد، اما در رسانه‌ها چندان بازتاب نیافت.

اعتراضات محصلان در موسسات تحصیلی ایالات متحده برای بار نخست در دانشگاه کولمبیا در شهر نیویارک آغاز شد و به سرعت به سایر دانشگاه‌ها گسترش یافت.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل معترضان ضد جنگ را گروه‌های "جنایت پیشۀ یهودستیز" خوانده و خواهان توقف آن شد.

در واکنش به اظهارات صدر اعظم اسراییل، برنی سندرس، سناتور امریکایی که از یهودهای شناخته شده است گفت که رهبر اسراییل می‌خواهد اذهان مردم را از جنگ غزه منحرف سازد.

برنی سندرس در مصاحبه با رادیوی ان‌پی‌آر گفت: "نتنیاهو تلاش کرد با این اظهارات توجه را از واقعیت وحشتناک [جنگ اسراییل - حماس] و آنچه که وی انجام می‌دهد منحرف ساخته و در مورد یهود ستیزی صحبت کند."

این سناتور امریکایی خواهان توقف حمایت مالی و نظامی امریکا از اسراییل شد.

در جنگ میان اسراییل و حماس که نزدیک به هفت ماه از آن می‌گذرد، به گفتۀ مقام‌های وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، نزدیک به ۳۵هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۷۰ نفر کشته شدند.

در این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و رادیو ان‌پی‌آر استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG