لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا روسیه را به استعمال سلاح کیمیایی در اوکراین متهم کرد


وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه اول می (۱۲ ثور) روسیه را به استعمال از اسلحهٔ کیمیایی علیه نیروهای اوکراینی متهم کرد.

این وزارت گفته است که این اقدام روسیه تخطی از کنوانسیون منع استعمال تسلیحات کیمیایی است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که نیروهای روسی در جنگ اوکراین از مادۀ کیمیایی زهری کلوروپکرین کار گرفته اند. کلوروپکرین یک مادۀ مخرش کیمیایی است که سبب تخریش شدید جلد، چشم‌ها و دستگاه تنفسی می‌شود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است: "استعمال مواد‌ کیمیایی مانند این، یگانه رویداد نبوده و احتمالاً نیروهای روسی از آن به امید بیرون راندن نیروهای اوکراینی از مواضع مستحکم آنان و پیشرفت در میدان جنگ کار گرفته اند."

در عین حال، وزارت مالیهٔ ایالات متحده تعزیرات بیشتر را اعلام کرد که هدف آن تضعیف اردو و قابلیت‌های صنعتی روسیه است.

در این دور تعزیرات حدود ۳۰۰ شرکت در روسیه، چین و سایر کشورهای هدف قرار می‌گیرد که به حمایت از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین متهم اند.

هدف این تعزیرات، مجازات شرکت‌هایی است که مسکو را در دست‌یابی به تسلیحات برای جنگ اوکراین کمک کرده اند.

این تعزیرات، نهاد‌های دولتی روسیه و شرکت‌هایی را نیز هدف قرار می‌دهد که در برنامه‌های تسلیحات بیولوژیکی و کیمیایی روسیه دخیل اند.

روسیه گفته است که زراد خانهٔ کیمیایی نظامی ندارد، اما این کشور در مورد شفافیت بیشتر در استعمال تسلیحات کیمیایی تحت فشار قرار گرفته است.

بر اساس معلومات انستیتیوت ملی صحت ایالات متحده، از مواد کیمیایی کلوروپکرین هم منحیث وسیلهٔ جنگی و هم برای کشتن حشرات کار گرفته شده می‌تواند.

منحیث بخشی از این اقدام، وزارت خارجهٔ ایالات متحده شماری از افراد و شرکت‌هایی را که در سکتور‌های انرژی، معدن و فلز مسکو دخیل اند، درج فهرست سیاه کرد.

تعزیرات جدید همچنان افرادی را هدف قرار می‌دهد که در مرگ الکسی نوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ربط داشتند.

شماری از شرکت‌های تحریم شدهٔ غیر روسی در چین، آذربایجان، بلجیم، سلواکیا، ترکیه و امارات متحدهٔ عرب موقعیت دارند.

روسیه تا زمان نشر این گزارش در این خصوص واکنش نشان نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG