لینک های دسترسی

Breaking News

تاخیر در ماموریت بازگشت ناسا به ماه


NASA Moon Missions
NASA Moon Missions

دو ماموریت ناسا، پرتاب سفینه برای گردش به دور مهتاب و بازگشت فضانوردان به ماه، بار دیگر به تاخیر افتاد.

فضانوردان ناسا اکنون باید یک سال دیگر برای ماموریت گردش به دور ماه منتظر بمانند. از سوی هم ماموریت بازگشت فضانوردان امریکایی به کره ماه نیز به تاخیر افتاد.

قرار بود ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) در اواخر امسال، چهار فضانورد را برای گردش به دور ماه بفرستد، ماموریتی که آرتیمیس۲ نامگذاری شده است.

ماموریت بعدی که آرتیمس۳ نام دارد، قرار بود در سال آینده، پس از بیش از نیم قرن، پای بشر را دوباره به ماه باز کند. ناسا می گوید که این هر دو ماموریت به دلایل حفاظتی، به وقت انجام نخواهد شد.

بل نیلسن رییس ناسا به صدای امریکا گفت: "مسایل حفاظتی در صدر اولیت های ما است. برایتان باید بگویم که به همین دلیل، ما زمان پرتاب آرتمیس ۲ را به سپتمبر ۲۰۲۵به تعویق انداختیم و زمان پرتاب آرتمیس ۳ را که برای نخستین بار انسان ها را به قطب جنوب ماه می برد، به سپتمبر ۲۰۲۶ به تعویق انداختیم."

این خبر پس از آن نشر شد که یک شرکت خصوصی مستقر در شهر پیتسبرگ امریکا، از ماموریت ارسال یک سفینه فضایی به ماه به دلیل یک نقیضه فنی دست بردار شد. اکنون قرار است یک شرکت خصوصی دیگر در ایالت تکزاس یک سفینه را به ماه ارسال کند که ماموریت اکتشافی برای فرود آمدن فضانوردان ناسا دارد.

ناسا برای ماموریت ارسال فضانوردان خود به ماه بیشتر به شرکت های خصوصی وابسته است. اداره حسابدهی دولت امریکا در ماه نومبر سال گذشته هشدار داد که ماموریت ارسال فضانوردان ناسا به ماه ممکن در سال ۲۰۲۷ انجام شود چون سفینه فضایی استار شپ شرکت خصوص اسپیس ایکس که مالک آن ایلن مسک است، و قرار است این فضانوردان را به ماه ببرد، تا هنوز نتوانسته بسیاری مشکلات فنی را دور کند.

این اداره، مشکلات شرکت خصوصی Axiom Space در ساختن لباس ویژه برای فضانوردان به خاطر گردش در ماه را، دلیل دیگر تاخیر این ماموریت خوانده است، مشکلاتی را که ناسا نیز آن را تایید کرد.

امیت کشاتریا، معاون ناسا در مورد گفت:"این تقسیم اوقات جدید برای همکاران ما فرصت می دهد تا وقت بیشتر داشته باشند و اصلاحات لازم را در کار شان انجام دهند که تا حد ممکن موفق باشیم."

تلاش دوباره ناسا برای فرستادن فضانوردان، چندین بار طی یک دهه گذشته به تاخیر افتاده است، آنچه میلیارد ها دالر پول هزینه برداشته است. گزارش های تفتیش دولتی امریکا پیش بینی می کند که هزینه مجموعی این پروژه ناسا تا سال ۲۰۲۵ به ۹۳ میلیارد دالر خواهد رسید.

گروه

XS
SM
MD
LG