لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: از ایجاد دولت فلسطینی از طریق مذاکرات حمایت می‌کنیم 


محمد عباس، رییس ادارهٔ خود گردان فلسطینی و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
محمد عباس، رییس ادارهٔ خود گردان فلسطینی و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

ایالات متحده روز چهارشنبه سوم اپریل (۱۵ حمل) در ملل متحد با پیشنهاد عضویت کامل به فلسطین مخالفت کرد، اما گفت که واشنگتن از ایجاد دولت فلسطینی از طریق مذاکرات با اسراییل حمایت می‌کند.

میتو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده به خبرنگاران گفت: "ما از ایجاد یک دولت مسقتل فلسطینی حمایت می‌کنیم."

او افزود که این کار باید از طریق مذاکرات مستقیم به واسطهٔ طرفین انجام شود، "چیزی که ما در حال حاضر دنبال می کنیم" اما نه در ملل متحد.

میلربه گونهٔ مشخص نگفت که اگر پیشنهاد عضویت کامل به فلسطین در شورای امنیت به رای گیری گذاشته شود، واشنگتن آنر ویتو خواهد کرد یا نه.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، فعالانه سرگرم ایجاد "تضمین‌های امنیتی" به اسراییل منحیث بخشی از چوکات کاری برای به میان آمدن یک دولت فلسطینی است.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به گونهٔ روز افزون حمایت‌اش برای ایجاد یک دولت فلسطینی را برجسته کرده است که در تشکیلات آن اصلاحات وارد خواهد شد و دولت آینده بر سواحل غربی رود اردن و غزه کنترول خواهد داشت.

اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، مخالف ایجاد یک دولت فلسطینی بوده و اعضای حکومت راستگرای وی بر ضد مقامات فلسطینی اند که خودمختاری محدود بر سواحل غربی رود اردن دارند.

براساس قانون دیرینه‌ای کانگرس، ایالات متحده باید بودجهٔ آنعهده از ادارات ملل متحد قطع کند که از عضویت کامل یک دولت فلسطینی حمایت می‌کنند.

رابرت وود، معاون نمایندهٔ ایالات متحده در ملل متحد گفت که اگر ملل متحد دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد، بودجهٔ ایالات متحده در کل به سیستم ملل متحد قطع خواهد شد.

مقامات فلسطینی در نامه‌ای به منشی ملل متحد تقاضا کرده است تا شورای امنیت ملل متحد این درخواست دیرینه‌ٔ دولت فلسطینی را در ماه اپریل به رسمیت بشناسد.

تقاضا برای به دست آوردن عضویت ملل متحد، باید نخست توسط شورای امنیت پیشنهاد شود و سپس، دو سوم اکثریت مجمع عمومی از آن حمایت کند.

محمود عباس، رییس ادارهٔ‌ خودمختار فلسطین در سال ۲۰۱۱ عضویت فلسطین منحیث یک دولت را پیشنهاد کرد. شورای امنیت ملل متحد این پیشنهاد را مورد غور قرار نداده اما یک سال پس از آن، مجمع عمومی ملل متحد به دولت فلسطینی، موقف ناظر را تفویض کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG