لینک های دسترسی

Breaking News

حماس: پاسخ رسمی اسراییل را برای پیشنهاد آتش‌بس دریافت کردیم


گروه حماس روز شنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) گفت که پاسخ اسراییل را برای پیشنهاد جدید خود در مورد آتش‌بس دریافت کرده و قبل از اینکه پاسخی به آن پیشنهاد بدهد، آن را زیر بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

خلیل الحیه، معاون گروه حماس در غزه که در حال حاضر در قطر به سر می‌برد، با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''حماس امروز پاسخ رسمی رژیم اشغالگر صهیونیستی را دریافت کرد که به تاریخ ۱۳ اپریل به میانجیگران مصر و قطر ارایه شده بود."

با گذشته بیش از شش ماه جنگ اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه، مذاکرات با بن بست مواجه شده است. گروه حماس بر موقفگیری خود پافشاری دارد که هر گونه توافق باید به جنگ پایان بدهد.

این اظهارات الحیه یک روز پس از آن بیان شد که عباس کمال، رییس استخبارات مصر، در راس یک هیات آن کشور به اسراییل سفر کرده و پلان دارد تا در مورد ''دیدگاه نو'' به منظور توافق آتش‌بس پایدار میان اسراییل و گروه حماس صبحت کند. به گفته یک مقام، آزادی گروگان‌های باقی مانده که در اسارات حماس به سر می‌برند، بخشی از مسایلی عمده است که این هیات با مقامات اسراییل روی آن بحث می‌کند.

این مقام که نخواست نامش ذکر شود، گفت که اسراییل هیچ پیشنهاد جدیدی ندارد، اما مایل است به جای آزادی ۴۰ گروگان که در گذشته روی آن بحث می‌کرد، حماس ۳۳ گروگان را آزاد کند و آتش‌بس محدود نیز برقرار شود.

دو روز پیش از این، ایالات متحده و ۱۷ کشور دیگر از گروه حماس خواستند تا همه گروگان‌ها را آزاد و شرایط را برای پایان بحران کنونی در نوار غزه فراهم کند.

حماس تاکید کرده که در برابر فشارهای بین المللی تسلیم نمی‌شود، اما این گروه روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای گفت که "برای هر نظر یا پیشنهادی که نیازها و حقوق مردم ما را مد نظر بگیرد، باز است."

با اینحال، حماس هنوز هم به خواست‌های عمده خود پافشاری دارد، خواست‌هایی که اسراییل آنرا رد کرد. این گروه همچنین از اعلامیه‌ای مشترک ایالات متحده و سایر کشور‌ها انتقاد کرد که آتش‌بس دایمی و خروج کامل نیروهای اسراییلی از نوار غزه را مطالبه نکرده اند.

با اینحال،‌ جیک سولیوان مشاور امنیت قصر سفید، روز جمعه با ابراز خوش بینی گفت که شتاب تازه را برای پایان جنگ در غزه و آزادی گروگان‌های باقی مانده مشاهده می‌کند.

ویب‌سایت اکسیوس از قول دو مقام اسراییل گزارش داده است که تل ابیب روز جمعه به میانجیگران مصری گفته است که قبل از آغاز عملیات تهاجمی بر منطقه رفح، "یک فرصت" دیگر برای مذاکرات به منظور آزادی گروگان‌ها می‌دهد.

پس از عملیات تهاجمی اسراییلی بر نوار غزه، بیش از یک میلیون فلسطینی از شمال نوار غزه به منطقه رفح پناه برده اند.

شماری از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده به اسراییل هشدار داده اند که عملیات تهاجمی بر منطقه رفح بی‌نهایت دشوار است، زیرا اکثر غیرنظامیان در این منطقه پناه برده اند.

در همین حال، مقامات صحی در منطقه رفح گفته‌اند که در حمله‌ای هوایی اسراییل بر یک خانه، دست‌کم پنج نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کردند. مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان این گروه در جریان کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ده‌ها تن آنان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر از بند رها شدند و ۱۲۹ نفر آنان هنوز در بند حماس اند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی۳۴ گروگان در جریان شش ماه گذشته جان باخته و یا کشته شده اند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه عملیات تهاجمی را بر ضد گروه حماس در نوار غزه آغاز کرد. به گفته وزارت صحت غزه، در این حملات تهاجمی تا حالا بیش از ۳۴ هزار نفر کشته شده اند که اکثر شان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG