لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: خدمهٔ کشتی باربری 'مربوط به اسراییل' آزاد می‌شوند


عکس: عبور یک کشتی حامل مواد سوختی در تنگه هرمز( آرشیف صدای امریکا)
عکس: عبور یک کشتی حامل مواد سوختی در تنگه هرمز( آرشیف صدای امریکا)

وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) گفت که خدمه کشتی حامل بیرق پرتگال که دو هفته قبل توقیف شدند، آزاد خواهند شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۳ اپریل، کشتی‌ باربری به نام ''MCS Aries'' را در تنگه هرمز واقع در خلیج فارس توقف و ۲۵ خدمه آنرا بازداشت کرد. تهران ادعا کرده بود که این کشتی‌ باربری ''مربوط به رژیم صهیونیستی (اسراییل)" است.

بر اساس گزارش ایرنا،‌ خبرگزاری نیمه رسمی ایران، این کشتی با بیرق پرتگال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار ''صهیونیست'' به نام ایال آفر است، اداره می‌شود.

این اقدام تهران پس از آن صورت گرفت که قنسولگری ایران مستقر در دمشق، پایتخت سوریه، آماج حملات هوایی منسوب به اسراییل قرار گرفت که در اثر آن دست‌کم ۱۲ نفر به شمول هفت عضو سپاه پاسداران ایران کشته شدند.

رسانه‌های دولتی ایران به استناد ویب‌سایت وزارت خارجه آن کشور گزارش داده اند که تصمیم آزادی خدمه این کشتی پس از تماس تیلفونی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ ایران،‌ با پاولو رانگل، وزیر خارجه پرتگال، گرفته شد.

ویب‌سایت وزارت خارجه ایران از قول عبداللهیان نوشته است:‌ "موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرایشان در تهران دسترسی قنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده ایم."

پس از حمله بر قنسولگری ایران در دمشق، تهران گفت که ممکن مسیر سیر و سفر کشتی‌های تجارتی را مسدود کند.

تنش در شرق میان در حالی گسترش یافته است که عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه وارد هفتمین ماه می‌شود. این منازعه پای بازیگران منطقه‌ای را به خود جلب کرده که از حمایت ایران برخوردار اند- به شمول شورشیان حوثی‌های یمن، گروه حزب‌الله لبنان و گروهایی مورد حمایت ایران در سوریه و عراق.

حوثی‌های یمن از نومبر ۲۰۲۳ به اینسو کشتی‌ها را در خلیج عدن و بحیرهٔ سرخ هدف حملات راکتی قرار داده و ادعا دارند که این کار را به خاطر همبستگی با مردم غزه انجام می‌دهند.

حملات حوثی‌ها در مسیرهای آبی بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن، آزمون بزرگی را برای امنیت بین‌المللی ایجاد کرده و مسیرهای مهم تجارت بحری را با تهدید روبرو کرده است.

ایران از گروه حماس حمایت می‌کند، اما بار‌ها دخالت مستقیم در حمله هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل را رد کرده است، حمله‌ای که موجب آغاز عملیات تهاجمی اسراییل در نوار غزه شد.

ایران در ماه جنوری سال روان میلادی یک کشتی را در سواحل عمان توقیف کرد و دلیل آن را ''سرقت'' نفت این کشور توسط ایالات متحده اعلام کرد. نیروی دریایی ایران در آن زمان سوار بر کشتی یونان به نام سنت نیکولاس شدند، اما سپس خدمه آن را آزاد کردند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG