لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو فیصلهٔ محکمه بین المللی عدالت در مورد اتهام نسل‌کشی توسط اسراییل را 'ظالمانه' خواند


یک تانک اسراییل در عقب فلسطینی‌هایی که منطقه از خان یونس در جنوب نوار غزه در حال فرار استند
یک تانک اسراییل در عقب فلسطینی‌هایی که منطقه از خان یونس در جنوب نوار غزه در حال فرار استند

پس از آنکه قضات محکمهٔ بین المللی عدالت روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) رای دادند که اسراییل باید برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کند، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل پرونده اتهام افریقای جنوبی را ''ظالمانه'' خواند.

این اظهارات صدراعظم اسراییل در حالی بیان شده که افریقای جنوبی به محکمهٔ بین المللی عارض شده و اسراییل را به کشتار عام فلسطینی‌ها متهم کرده است. این محکمه روز جمعه فیصلهٔ خود را در مورد این اتهام اعلام کرد.

وزارت خارجهٔ اسراییل در صفحهٔ رسمی ایکس خود ویدیویی واکنش نتنیاهو به این فیصله را منتشر کرده که می‌گوید:" اسراییل از حق دفاع از خود برخوردار است. ما به هر کاری برای دفاع از خود و در عین حال حفظ قوانین بین المللی ادامه خواهیم داد."

نتنیاهو در پیام ویدیویی همچنین گفت:‌ "این ادعا که اسراییل در حال ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینی‌ها است نه تنها نادرست، بلکه شرم‌آور است و تمایل محکمه به بحث در مورد آن یک‌ لکهٔ ننگ بر پیشانی آن است که نسل‌ها پاک نخواهد شد. ما به جنگ تا پیروزی مطلق ادامه می‌دهیم.''

افریقای جنوبی اسراییل را به نقض کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل متحد در غزه، متهم کرده و استدلال می‌کند که حتا حملۀ مرگبار حماس در هفتم اکتوبر نیز نمی‌تواند اقدامات اسراییل را در غزه توجیه کند.

محکمهٔ بین المللی عدالت همچنین خواستار فراهم‌آوری کمک‌های عاجل بشری در مناطق محاصره شدهٔ غزه شد.

محکمه بین المللی عدالت همچنین از اسراییل خواست که در جریان عملیات نظامی خود در نوار غزه از هرگونه اقدام احتمالی نسل کشی خودداری کند، اما از دستور آتش بس اجتناب کرد.

این محکمه گفت:‌ "اسراییل باید اقدامات فوری و موثری را برای فراهم آوری خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه برای رسیدگی به شرایط نامطلوب که زندگی فلسطینی‌ها با‌ آن مواجه اند،‌ روی دست بگیرد."

واکنش اتحادیهٔ اروپا به این فیصله

پس از فیصلهٔ محکمهٔ بین المللی عدالت، اتحادیهٔ اروپا روز جمعه خواستار تطبیق فوری دستور محکمه بین المللی شد و گفت: ''اسراییل باید از اقدامات نسل‌کشی در غزه جلوگیری کند."

اتحادیهٔ اروپا با نشر اعلامیهٔ گفت:‌ ''احکام محکمهٔ بین المللی عدالت برای طرفین الزام آور است و آنان باید [احکام] را رعایت کنند.. اتحادیه اروپا انتظار تطبیق کامل، فوری و موثر آنها [احکام] را دارد."

افریقای جنوبی در محکمهٔ بین‌المللی عدالت که به تاریخ ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) برگزار شد، اسراییل را به کشتار عام فلسطینیان در غزه متهم کرده و از این محکمه خواست تا اسراییل را مجبور کند تا عملیات نظامی خود را در غزه به صورت فوری متوقف کند.

اما محکمهٔ بین المللی عدالت در این مرحله اتهام نسل‌کشی را بررسی نمی‌کند که آیا اسراییل واقعاً در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است یا خیر؛‌ این روند ممکن چندین سال طول بکشد.

با اینحال، این محکمه به اسراییل هشدار داد تا ''همه اقداماتی را که در توان دارد'' برای جلوگیری اعمالی که بر اساس کنوانسیون ملل متحد نسل‌کشی پنداشته می‌شود، روی دست بگیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG