لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: خروج مهاجرین افغان از پاکستان باید تدریجی باشد


در حالی که پاکستان اخراج نزدیک ۸۵۰ هزار مهاجر افغان را به تعویق انداخته است، یک مقام ارشد صلیب سرخ می‌گوید که بازگشت مهاجرین باید به شیوه‌ای منظم‌تر صورت گیرد تا افغانستان بتواند هجوم عظیم مردم را بهتر مدیریت کند.

الکساندر متیو، مسوول بخش آسیا و اقیانوس آرام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، گفت: "کار با حکومت پاکستان در سال ۲۰۲۴ مهم خواهد بود تا اگر عودت کننده‌ای وجود داشته باشد در یک زمان به تعداد کمتر وارد شوند تا در طرف افغانستان بهتر قابل مدیریت باشد."

پاکستان میعاد کارت‌های (POR) مهاجرین افغان مقیم این کشور را تا ۳۰ جون ۲۰۲۴ تمدید کرده و گفته است که آنان در این مدت از سوی پولیس آزار و اذیت نخواهند شدند.

براساس بیانیه‌ٔ رسمی حکومت پاکستان، کابینهٔ شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، اوایل هفتهٔ جاری تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجرین افغان را که اول ماه اپریل منقضی شده بود، تا ۳۰ جون تصویب کرد.

متیو روز جمعه ۲۶ اپریل (هفتم ثور) گفت که به تازگی پنجمین سفر خود به افغانستان را از زمان تسلط مجدد طالبان بر این کشور، به پایان رسانده است.

او افزود که آموزش‌های فرا راه عودت کنندگان افغان از پاکستان یکی از چندین موضوع مهمی بود که با مقامات طالبان آنرا به بحث گرفت.

متیو گفت: "می‌دانید که در ماه‌های اخیر بیش از نیم میلیون نفر از مرزها عبور کرده‌ اند و احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد تعداد زیادی از افراد جدید خواهیم بود."

او افزود: "من تصور می‌کنم که این احتمالاً بزرگترین جریان جمعیت در یک دوره زمانی کوتاه در آسیا پس از جابجایی جمعیت از میانمار در بنگله‌دیش در سال ۲۰۱۷ است. بنابراین، این یک رویداد مهم است."

پاکستان در اکتوبر سال گذشته مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" را اجرا کرد که بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان که از ۱۵ سپتمبر سال ۲۰۲۳ تا اوایل اپریل سال جاری، حدود ۵۴۷هزار افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

متیو گفت که بسیاری از عودت کنندگان ده‌ها سال در پاکستان زندگی کرده اند و برای شروع یک زندگی جدید در کشوری که برای آنها ناشناخته است، بدون حمایت بین المللی و یا حکومت، آماده نیستند.

او گفت که تلاش های بشردوستانه عمدتاً برای کمک به مردم هنگام ورود در ایستگاه‌های ترازینی در نزدیک مرز متمرکز است. اما افزود که آموزن‌های واقعی زمانی شروع می‌شوند که مردم از ساحات ترانزیت دور شوند.

او گفت: "هنگامی که ما با خود بازگشت‌کنندگان مصاحبه کردیم، مشخص شد که بیشتر آنها نمی‌دانستند که چگونه در مقصد خود جابجا خواهند شد یا چگونه بدون هیچ چیز زندگی خود را سروسامان بدهند. اکثر شان انتظار داشتند با اقارب دور خود زندگی کنند که در واقع افراد بسیار فقیر، یکی از فقیرترین جوامع جهان، را حتا فقیرتر خواهد ساخت."

متیو وضعیت صحی عودت کنندگان، به ویژه کودکان را که تقریباً نیمی از کل عودت کنندگان را تشکیل می‌دهند، ضعیف توصیف کرد و گفت که هنگام بازدید از کلینیک‌ها افزایش واقعی موارد سوتغذیه حاد را در کودکان عودت کننده مشاهده کرده است.

این مقام صلیب سرخ افزود که باوجودیکه وضعیت امنیتی به گونهٔ‌ نسبی بهبود یافته، اما بحران‌های بشردوستانه و حقوق بشری در افغانستان همچنان شدید است و به وضوح بر سلامت روانی افغان‌ها تاثیر داشته است.

او هشدار داد که چشم انداز افغانستان تاریک است و افزود که اگر طالبان سیاست های تبعیض آمیز خود را علیه زنان تغییر ندهد، دستیابی به نوع بودجه مورد نیاز برای تبدیل افغانستان به یک جامعه اقتصادی بادوام دشوار خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG