لینک های دسترسی

Breaking News

دو خبرنگار روسی به اتهام کار با گروپ نوالنی بازداشت شدند


کانستانتین گابوف
کانستانتین گابوف

روسیه دو خبرنگار را به اتهام افراط‌گرایی دستگیر کرده و محکمه‌ای روز شنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) حکم صادر کرد که آنان به اتهام همکاری با گروهی که توسط الکسی نوالنی، منتقد فقید ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تاسیس شده بود، باید تا ختم تحقیقات و محاکمه در بازداشت باقی بمانند.

کانستانتین گابوف و سرگی کارلین، خبرنگاران روسی هر دو این اتهامات را رد کرده اند. آنها کم از کم برای دو ماه قبل از آغاز محاکمه در بازداشت باقی خواهند ماند. براساس حکم محکمهٔ روسیه این دو خبرنگار به اتهام "شرکت در یک سازمان افراطی" با حداقل دو سال و حداکثر شش سال زندان روبرو هستند.

گابوف و کارلین متهم به تهیه مواد برای یک چینل یوتیوب هستند که توسط نهاد مبارزه با فساد نوالنی اداره می شود. این نهاد را مقامات روسیه غیرقانونی اعلام شده است.

نوالنی۴۷ ساله که برای سال‌ها سرسخت‌ترین منتقد سیاسی پوتین بود،‌ به تاریخ ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در یکی از زندان‌های قطب شمال این کشور در گذشت.

دولت روسیه قوانینی را تصویب کرده است که براساس آن، به گفتهٔ مسکو، اطلاعات نادرست در مورد اردو یا اظهاراتی که سبب بی‌اعتباری اردوی این کشور شود، جرم پنداشته می‌شود و هر گونه انتقاد از جنگ در اوکراین یا سخنان مغایر روایت‌های رسمی، غیرقانونی است.

بخش مطبوعاتی محکمه گفت که گابوف، که در مسکو بازداشت شد، یک خبرنگار آزاد است که برای چندین رسانه از جمله رویترز کار کرده است. رویترز تا زمان نشر این گزارش در مورد حکم محکمه اظهار نظر نکرده بود.

کارلین که دارای تابعیت دوگانه روسی - اسراییلی است، جمعه شب در شمال منطقه مورمانسک روسیه بازداشت شد. کارلین ۴۱ ساله برای چندین رسانه از جمله اسوشیتدپرس کار کرده است. او پیش از آن فلم‌بردار رسانه آلمانی دویچه وله بود تا اینکه کرملین در فبرووری ۲۰۲۲ فعالیت این رسانه را در روسیه منع کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در بیانیه‌ای اعلام کرد: "اسوشیتدپرس از بازداشت سرگی کارلین، تصویربردار روسی بسیار نگران است. ما به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم."

بازداشت این خبرنگاران تازه‌ترین اقدام دولت روسیه در سرکوب مخالفان و رسانه‌های مستقل پس از تهاجم این کشور بر اوکراین می‌باشد.

پیش از این دو خبرنگار، وکیل سرگی میگازوف، خبرنگار بخش روسی مجلهٔ فوربس گفته بود که موکل‌اش به اتهام انتشار اطلاعات نادرست در مورد اردوی روسیه بازداشت شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG