لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ بین المللی عدالت درخواست افریقای جنوبی علیه اسراییل را رد کرد


محکمه بین المللی عدالت روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) درخواست افریقای جنوبی برای اعمال تدابیر فوری در حفاظت از رفح و جلوگیری از عملیات نظامی اسراییل در این بخش از نوار غزه را رد کرد،‌اما تاکید کرد که اسراییل باید به حکم قبلی این محکمه احترام بگذارد.

محکمه بین المللی عدالت به تاریخ ۲۶ جنوری با رد درخواست افریقای جنوبی، از صدور حکم آتش‌بس در غزه خودداری کرد، اما به اسراییل دستور داد از "نسل‌کشی" علیه فلسطینیان جلوگیری و برای کمک به غیرنظامیان بیشتر تلاش کند.

افریقای جنوبی در دسمبر سال گذشته اسراییل را در محکمه بین المللی عدالت به نسل کشی متهم کرد و از این محکمه خواست تا اقدامات عاجل را روی دست بگیرد و به اسراییل دستور بدهد تا حملات تهاجمی خود را در نوار غزه به صورت فوری متوقف کند.

افریقای جنوبی استدلال می‌کند که حتا حملۀ مرگبار حماس در هفتم اکتوبر نیز نمی‌تواند اقدامات اسراییل را در غزه توجیه کند.

مقامات افریقای جنوبی روز سه‌شنبه ۱۳ فبروری درخواست دیگری را به محکمه بین المللی ارایه کردند و از این محکمه خواستند تا با توجه به آمادگی اسراییل برای عملیات جدید علیه رفح، دستور اقدامات جدیدی را صادر کند.

رفح، جنوبی‌ترین شهر نوار غزه، در بیش از چهار ماه گذشته میزبان بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون جمعیت غزه بوده که از حملات اسراییل بر سایر بخش‌های غزه به آنجا پناه برده اند و در صورت حملهٔ جدید اسراییل جایی برای فرار ندارند.

قضات محکمهٔ بین المللی عدالت با استناد به اظهارات انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، اذعان کردند که تحولات اخیر "به طور تصاعدی آنچه را که در حال حاضر یک کابوس بشردوستانه با عواقب منطقه‌ای است، افزایش می دهد."

آنها افزودند، اسراییل باید برای تضمین مصوونیت و امنیت فلسطینیان به صورت فوری قدام کند، اما این نیازی به "اشاره به اقدامات موقت اضافی" ندارد.

محکمه با اشاره به حکم ۲۶ جنوری خود گفت که اسراییل "مکلف به اجرای کامل تعهدات خود تحت کنوانسیون نسل کشی و دستور صادر شده" است.

افریقای جنوبی باوجود رد درخواست‌اش، از تصمیم اخیر محکمهٔ بین المللی عدالت استقبال کرده و در بیانیه‌ای گفت که فیصلهٔ محکمه دیدگاه کشورش را مبنی بر اینکه "وضعیت خطرناک" در غزه مستلزم "اجرای فوری و موثر" اقدامات اضطراری است، تایید کرد.

ونسنت ماگونیا، سخنگوی سیریل رامافوسا، رییس جمهور افریقا جنوبی گفت: "محکمه به صراحت توضیح داد که پیروی از اقدامات موقت موجود مستلزم تضمین مصوونیت و امنیت همه فلسطینیان در نوار غزه است."

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل هفتهٔ گذشته به اردوی این کشور دستور داده تا برای ورود به شهر مزدحم رفح در جنوب غزه آماده شوند.

اما پس از آن که واشنگتن اعلام کرد که از حملات زمینی اسراییل در شهر رفح حمایت نمی‌کند، نتنیاهو به نظامیان کشورش دستور داد تا طرح تخلیه صدها هزار غیرنظامی فلسطینی را از منطقه رفح نوار غزه آماده کنند.

وزیر خارجه اسراییل روز جمعه ۱۶ فبروری متعهد شد که این کشور پیش از آغاز هرگونه حمله نظامی به شهر مرزی رفح، با مصر هماهنگی می‌کند.

اسراییل کاتز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که در آن ۱۸۰ تن از مقامات کشورهای مختلف برای گفتگو در مورد درگیری ها در سراسر جهان گرد هم آمده اند، به خبرنگاران گفت: "ما پس از هماهنگی با مصر در رفح عملیات خواهیم کرد."

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیز از همان روز تا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن بیش از۲۸۷۷۵ نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG