لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید به معترضان حامی فلسطین: صلح آمیز باشید 


محصلان معترض طرفدار فلسطینی‌ها در باستن
محصلان معترض طرفدار فلسطینی‌ها در باستن

قصر سفید امروز ۲۸ اپریل (نهم ثور) گفت که مظاهره کنندگان طرفدار فلسطینی‌ها در تاسیسات آموزشی باید صلح آمیز باشند.

این در حالی است که تظاهرات به طرفداری از فلسطینی‌ها در پوهنتون‌ها و کالج‌های ایالات متحده اوج گرفته و دست‌کم ۲۷۵ نفر در جریان دو روز گذشته از چهار موسسهٔ تحصیلی بازداشت شده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، به شبکهٔ خبری ای‌بی‌سی گفت: "ما قطعاً به حق تظاهرات صلح آمیز احترام قایل هستیم. اما اظهارات یهودستیزانه را کاملاً تقبیح می‌کنیم..."

او افزود که در این اواخر اظهارات نفرت آمیز و تهدید‌ها به خشونت نیز شنیده شده است که قصر سفید آنرا تقبیح می‌کند.

اما معترضان طرفدار فلسطینی‌ها با نشر ویدیو‌ها در رسانه‌های اجتماعی گفته اند که آنان هیچ گونه اجندای یهودستیزانه نداشته اند.

موجی از اعتراضات به طرفداری از فلسطینی‌ها نخست در پوهنتون کولمبیا در نیویارک آغاز شد و به سرعت به سایر پوهنتون‌ها و کالج‌های امریکا گسترش یافت.

در حالی که در اکثر این موسسات تحصیلی اعتراضات صلح آمیز بوده، اما توسل پولیس به استعمال مواد مخرش کیمیایی و وسایل شوک برقی در جریان تظاهرات رو به افزایش نهاده است.

در پوهنتون نارت‌ایست در باستن ۱۰۰ نفر، در پوهنتون واشنگتن سنت لویس ۸۰ نفر، در پوهنتون ایالت آرزونا ۷۲ نفر و در پوهنتون اندیانا ۲۳ نفر از سوی پولیس بازداشت شدند.

در میان بازداشت شدگان در پوهنتون واشنگتن، جیل ستین، کاندید ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ از حزب سبز (Green Party) نیز شامل است. ستین گفت که پولیس از روش‌های پرخاشگرانه کار گرفته و مشکلاتی را تحریک کرد که سپس آنرا سرکوب کند.

او به شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گفت: "این مرتبط به آزادی بیان... در مورد یک موضوع خیلی مهم است و در آنجا آنان پولیس ضد آشوب را می‌فرستند و اساساً آشوب ایجاد می‌کنند."

مسوولین کالج‌ها تا اکنون نتوانسته اند پاسخ درستی را به این مشکل ارایه کنند و در میان نیاز برای احترام به حق آزادی بیان و محدود نگهداشتن اظهارات تحریک کننده و برخی اوقات یهودستیزانه گیر مانده اند.

در پوهنتون ساوترن کالیفورنیا، مقامات شام شنبه بخش عمدهٔ از پوهنتون را پس از آن به روی مردم عام مسدود کردند که گرو‌های طرفدار فلسطینی‌ها در محلی تجمع کردند که قبلاً از حضور اعتراض کنندگان پاکسازی شده بود.

فعالینی که در عقب این تظاهرات قرار دارند خواهان آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس بوده و از کالج‌ها می‌خواهند تا روابط شان را با اسراییل سرد سازند.

این درحالی است که وزارت صحت غزه امروز گفت که شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل بر غزه به کم از کم ۳۴۴۵۴ کشته و بیش از ۷۷۵۰۰ زخمی رسیده است.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۶۰ نفر کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG