لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون مرز: در هر دو ساعت یک کودک در کمپ زم زم سودان جان می‌دهد 


بیجا شدگان کمپ زم زم
بیجا شدگان کمپ زم زم

سازمان داکتران بدون مرز امروز دوشنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) گفت که در کمپ زم زم، جاییکه بیجا شدگان زیست دارند، در هر دو ساعت حد اقل یک کودک جان می‌دهد.

این سازمان خواستار پاسخ جهانی به این معضل شد.

جنگ داخلی که در ماه اپریل سال گذشته در سودان آغاز شد، منجر به بروز بحران بشری شده است. بر اساس معلومات ملل متحد، در پی این جنگ تا اکنون بیش از نه میلیون نفر بیجا شده است.

کمپ زم زم در دافور شمالی موقعیت داشته و یکی از کمپ‌های بزرگ بیجا شدگان است.

کلیر نکولیت، مسوول پاسخ اضطراری سازمان داکتران بدون مرز، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "آنچه را که در کمپ زم زم مشاهده می‌کنیم، قطعاً یک وضعیت فاجعه بار است."

او افزود که روزانه حدود ۱۳ کودک در این کمپ جان می‌بازد.

نیکولیت اضافه کرد که اگر کودکان مصاب به سو تغذیه شدید معالجه نشوند، با خطر بلند مرگ در مدت سه تا شش هفته مواجه اند. اما او گفت که اگر این کودکان به یک کلینیک صحی انتقال یابند، امکان دارد تداوی شوند.

بر اساس معلومات این سازمان، ۲۵ در صد کودکان معاینه شده در این کمپ از سوتغذیه حاد رنج می‌برند و حدود ۴۰ در صد دیگر کودکان میان شش ماه تا دو ساله، به درجات مختلف سوتغذیه مصاب اند.

در عین حال، در این کمپ حدود ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر زیست دارند و رقم و مرگ و میر در آن در هر ۱۰ هزار نفر در یک شبانه روز به ۲.۵ در صد می‌رسد.

سازمان داکتران بدون مرز که یگانه فراهم کنندهٔ خدمات صحی فعال در این کمپ است،‌ می‌گوید که همه این بیجا شدگان را به فراموشی سپرده اند.

مسوول پاسخگویی به حالات اضطرار این سازمان افزود: "از ماه می به اینسو، هیچ گونه مواد غذایی در این کمپ توزیع نشده است. مردم گرسنه اند و کودکان در نتیجهٔ این گرسنگی می‌میرند."

او افزود که در کمپ زم زم آب آشامیدنی نیز وجود ندارد و مردم یا از باتلاق و یا هم از دریا آب می‌نوشند.

این در حالی است که متخصصان ملل متحد گفته اند که حدود ۲۵ میلیون نفر، به شمول ۱۴ میلیون کودک، در سودان در وضعیت بد بشری قرار داشته و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

درگیری‌های مسلحانه درماه اپریل میان نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده اردوی سودان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع آغاز شد.

بر اساس گزارش ملل متحد، از جمله جمعیت ۴۸ میلیونی سودان،‌ ۵۰ درصد نفوس آن وابسته به کمک‌های بشری استند.

گروه

XS
SM
MD
LG