لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در اعتراضات محصلان دانشگاه‌ها 'نظم' باید حاکم باشد


محصلان دانشگاه کولمبیا، شهر نیویارک
محصلان دانشگاه کولمبیا، شهر نیویارک

در حالیکه اعتراضات حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های ایالات متحده گسترش یافته، جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از حق اعتراضات صلح آمیز دفاع کرده، اما تاکید می‌کند که "نظم باید حاکم باشد."

بایدن روز پنجشنبه دوم می (۱۳ ثور) در قصر سفید گفت: "اختلاف نظر برای دموکراسی ضروری است. اما اختلاف هرگز نباید به بی‌نظمی منجر شود."

موجی از اعتراضات به طرفداری از فلسطینی‌ها نخست در دانشگاه کولمبیا در نیویارک آغاز شد و به سرعت به سایر دانشگاه‌ها و کالج‌های امریکا گسترش یافت.

بایدن گفت که درخواست‌ها برای اعزام گارد ملی را حمایت نمی‌کند و افزود که اعتراضات او را وادار نکرده است که در رویکرد خود نسبت به جنگ تجدید نظر کند. بایدن گاه گاهی از رفتار اسراییل انتقاد کرده، اما به حمایت و تامین تسلیحات به اسراییل همچنان ادامه داده است.

جمهوریخواهان تلاش کرده‌اند تا ناآرامی‌ها در دانشگاه‌ها را به میدان مبارزات انتخاباتی بکشانند، اما بایدن تلاش‌ها برای استفاده از این وضعیت را برای "به دست آوردن امتیاز سیاسی" محکوم کرد. او گفت: "این لحظه‌ای برای سیاست نیست. این لحظه‌ای برای شفافیت است."

جمهوریخواهان حمایت امریکا از اسراییل را مقصر این بی‌نظمی‌ها می‌دانند و از آن به عنوان پس زمینه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند.

آخرین اظهار نظر قبلی بایدن در مورد اعترضات بیش از یک هفته پیش بود که او "اعتراضات یهودی ستیزانه" و اظهارات "کسانی که نمی‌دانند در فلسطین چه می‌گذرد" را محکوم کرد. اما جمهوریخواهان از این خاموشی آقای بایدن انتقاد کرده اند.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان،‌ روز سه شنبه گفت: "ما به رییس‌ جمهور ایالات متحده نیاز داریم که درباره این موضوع صحبت کند و بگوید این اشتباه است. آنچه در حال حاضر در محوطه‌های دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، اشتباه است."

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴،‌ نیز روز چهارشنبه از بایدن انتقاد کرد. ترمپ گفت: "بایدن باید کاری انجام دهد. بایدن قرار است صدای کشور ما باشد و مطمیناً صدای چندانی نیست. این صدایی است که کسی آن را نشنیده است."

مسوولین دانشگاه‌ها و کالج‌ها تا اکنون نتوانسته اند پاسخ درستی را به این مشکل ارایه کنند و در میان نیاز برای احترام به حق آزادی بیان و محدود نگهداشتن اظهارات تحریک کننده و برخی اوقات "یهودستیزانه" گیر مانده اند.

اما پس از آنکه معترضین به درخواست مسوولان برای پایان دادن به اعتراضات پاسخ رد دادند، مسوولان مجبور شدن به کمک از پولیس توسل جویند. پولیس تا اکنون صدها محصل معترض را بازداشت کرده است.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، گفت که برخی تظاهرات از خطی عبور کرده است که آزادی بیان را از رفتار غیرقانونی جدا می‌کند. او گفت: "تسخیر اجباری یک ساختمان، مانند آنچه در دانشگاه کولمبیا در نیویارک اتفاق افتاد، صلح آمیز نیست."

پولیس در نیویارک، روز سه شنبه معترضان حامی فلسطین را که یک ساختمان اداری را در دانشگاه کولمبیا، تصرف کرده بود، توقیف کرد و کمپ این معترضان را از بین برد.

ایرک ادمز، والی شهر نیویارک، گفت که نزدیک به ۳۰۰ نفرتا اکنون توقیف شده اند و اغتشاش گران خارجی را عامل تحریک این اعتراض‌ها خواند ولی ثبوت مشخصی ارایه نکرد.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۷۰ نفر کشته شدند.

در جنگ میان اسراییل و حماس که نزدیک به هفت ماه از آن می‌گذرد، به گفتۀ مقام‌های وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، نزدیک به ۳۵هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG