لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: حماس بهانه جویی نکند و توافق آتش‌بس را بپذیرد 


انتونی بلینکن، وزیر وزرات خارجه
انتونی بلینکن، وزیر وزرات خارجه

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، امروز سه شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) گفت که حماس باید بیش از این بهانه جویی نکند و پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد تا گروگانان آزاد شوند.

این در حالی است که حماس برای پاسخ به پیشنهاد تازۀ اسراییل برای آتش‌بس آمادگی می‌گیرد و به گفتۀ این گروه، در پاسخ به پیشنهاد دو هفته پیش حماس، ارایه شده است.

بلینکن در اردن به خبرنگاران گفت: "اکنون حماس باید تصمیم بگیرد. بدون تاخیر و بدون بهانه جویی. زمان عمل فرارسیده است. ما می‌خواهیم در روزهای آینده شاهد نهایی شدن این توافق باشیم."

این مقام امریکایی اضافه کرد که واشنگتن در حال حاضر بر رسیدن به یک توافق به میانجی‌گری مصر و قطر تمرکز دارد. او گفت که اسراییل در این مذاکرات از خود گذری کرده است.


بلینکن گفت که توافق آتش‌بس موثرترین راه کاهش رنج و ایجاد یک محیطی است که با آن به سوی ثبات و صلح پایدار برای آنانی که شدیداً به آن نیاز دارند، حرکت شود.

در این حال، ایمن الصفدی، وزیر خارجۀ اردن گفت که تطبیق یک طرح همه جانبه به هدف "پایان اشغال" و "دستیابی به صلح عادلانه" با چوکات کاری راه حل دو کشور اسراییلی و فلسطینی، لازمی است.

حماس که در گذشته پیشنهاد آتش‌بس اسراییل را رد کرده بود، روز گذشته گفت که پیشنهاد جدید اسراییل برای آتش‌بس در غزه را بررسی می‌کند.

مذاکرات در مورد پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای و رهایی شماری از گروگانان و زندانیان فلسطینی جریان دارد.

حماس در یک بیانیهٔ جداگانه گفته است که سه گروه فعال فلسطینی در غزه تلاش‌ها برای پایان جنگ را به بحث گرفته اند. اما در این بیانیه به پیشنهاد اسراییل اشاره نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG