لینک های دسترسی

Breaking News

دهقان بدخشانی: کوپراتیف‌های زراعتی دوباره فعال شوند


دهقان بدخشانی: کوپراتیف‌های زراعتی دوباره فعال شوند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:34 0:00

محمد سروری، یک دهقان در ولایت بدخشان که کشت کوکنار را ترک کرده و به جای آن به کشت‌ گندم و سبزی‌ها رو آورده، خواهان ایجاد سهولت‌های زراعتی از سوی حکومت طالبان به ویژه آغاز دوبارهٔ فعالیت کوپراتیف‌های زراعتی است.

یک دهقان در ولایت بدخشان که کشت کوکنار را ترک کرده و به جای آن به کشت‌ گندم و سبزی‌ها رو آورده، خواهان ایجاد سهولت‌های زراعتی از سوی حکومت طالبان است.

محمد سرور که ۳۰ سال است دهقانی می‌کند، به صدای امریکا گفت، پس از آنکه از زیان‌های اجتماعی و صحی مواد مخدر آگاهی یافت، از کشت کوکنار دست بردار شد.

او اضافه کرد که اکنون در زمین‌های خود گندم، جواری، لوبیا و بامیه کشت می‌کند، اما می‌گوید که عاید این محصولات زراعتی برای خانواده ۱۲نفری او بسنده نیست.

به گفتۀ این دهقان، موسسه ناروی سالانه با توزیع یک بوری گندم و یک بوری کود به گونهٔ رایگان آنان را همکاری می کند، اما او این کمک را ناچیز خواند. این دهقان از حکومت طالبان می‌خواهد که با فعال ساختن کوپراتیف‌های زراعتی به مشکلات دهقانان رسیدگی کند.

گفتنی است که دهقانان ولایت بدخشان پیش از این نیز گفته اند که حکومت طالبان با وجود ممنوعیت کشت کوکنار، آنان را در قسمت کشت بدیل کمک نکرده است. مسوولان محلی حکومت طالبان در این ولایت از دهقانان خواسته اند که به جای تریاک، در زمین های خود حبوبات و سبزی بکارند.

با این حال بر بنیاد گزارش ها در یک سال اخیر نیز شماری از دهقانان در ولایت بدخشان در زمین های خود تریاک کشت کرده که به گفتۀ مسوولان مبارزه با مواد مخدر این ولایت، آنان عملیات محو این کشتزارها را شروع کرده و حدود چهار هزار جریب زمین کوکنار را از بین برده اند.

XS
SM
MD
LG