لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: پاکستان خواست‌های جهانی برای توقف اخراج مهاجران افغان را نایده نگیرد


سازمان عفو بین‌الملل از حکومت پاکستان خواسته است که باید از نادیده گرفتن درخواست‌های جهانی مبنی بر توقف اخراج غیرقانونی مهاجران افغان دست بردارد.

عفو بین‌الملل امروز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که بی‌توجهی بی‌رحمانه مقامات پاکستان به آزار و اذیت، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه انسانی که در صورت اخراج پناهجویان افغان به افغانستان تحت کنترول طالبان در انتظار آنهاست، دل‌خراش است.

جیمز جنیون، کمپاینر حقوق پناهندگان و مهاجران در عفو بین‌الملل گفته است: "به جای توجه به درخواست‌های مکرر جهانی برای توقف اخراج‌ها، حکومت تازه انتخاب شده پاکستان به طرز ناامیدکننده‌ای اکنون اخراج را به دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ACC) نیز تعمیم داده است".

جنیون افزوده که این تصمیم جان بیش از ۸۰۰هزار پناهجوی افغان را در سرتاسر پاکستان به خطر می‌اندازد و تهدید به راه اندازی موج دیگری از آزار و اذیت و بازداشت پس از ماه مبارک رمضان برای مهاجران افغان است.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که "طرح بازگرداندن اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی" توسط پاکستان، قوانین حقوق بشر بین‌المللی و پناهجویان، به ویژه اصل عدم اخراج را نقض می‌کند.

همچنان این سازمان گفته است که این طرح، زندگی و جان همه مهاجران و پناهجویان افغان به ویژه زنان، دختران، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، معترضان، هنرمندان، و مقامات دولتی و امنیتی سابق افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفتۀ عفو بین‌الملل این تصمیم اسلام‌آباد همچنان فاقد شفافیت است و خودسرانه اعتبار اسناد ACC را که توسط خود حکومت پاکستان صادر شده بود، لغو می‌کند.

عفو بین‌الملل از حکومت پاکستان خواسته است که فوراً این تصمیم‌ها را لغو کنند و بی‌درنگ قانون منطبق با حقوق بشر در حمایت از حقوق پناهندگان در این کشور را تصویب کنند و به عضویت کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان همراه با پروتکل‌های آن درآید.

بسیاری از افغان‌هایی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ در ترس از آزار و اذیت زندگی می‌کردند، به پاکستان فرار کردند، اما در آنجا نیز در معرض موج‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه، توقیف و تهدید اخراج قرار گرفتند.

حکومت قبلی پاکستان در اکتبر ۲۰۲۳، مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجران فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

اکنون حکومت جدید پاکستان در نظر دارد که مرحله دوم "طرح بازگرداندن اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی" را عملی کند که این طرح دارندگان کارت شناسایی شهروندی افغانستان(ACC) را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌ها دستور اجرای این طرح صادر شده و قرار است که پس از عید فطر در دهم اپریل عملی شود.

به گفته عفو بین‌الملل در مرحله سوم این طرح، حکومت پاکستان تمام کسانی را که کارت ثبت نام (POR) کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان را نیز دارند، از آن کشور اخراج کند.

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، از سپتمبر سال گذشته تا اواخر هفته قبل حدود ۵۲۸هزار مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG