لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر خواستار تعلیق عضویت افغانستان از شورای بین‌المللی کرکت شد


به دنبال افزایش محدودیت‌ها بر زنان و دختران توسط طالبان، دیدبان حقوق بشر از شورای بین‌المللی کرکت خواسته است که عضویت تیم ملی افغانستان تحت کنترول طالبان را تعلیق کند.

مینکی وردن، مسوول ابتکار جهانی در دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) در اعلامیه‌ای گفته است که این درخواست به دلیل محدودیت‌های گروه طالبان بر زنان و دختران مطرح شده است.

خانم وردن افزوده است: "شورای بین‌المللی کرکت (ICC) باید عضویت افغانستان را که توسط طالبان اداره می‌شود در این شورا و اشتراک در مسابقات بین‌المللی کرکت تعلیق کند تا زمانی‌ که زنان و دختران بتوانند بار دیگر در آموزش و ورزش این کشور اشتراک کنند."

طالبان در بیشتر از ۱۶ ماه حاکمیت‌ خود، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده‌اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلب های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی شامل آن است.

اخیراً آسترالیا بازی‌های یک روزه با تیم ملی کرکت افغانستان را به دلیل محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان لغو کرد. این رقابت‌ها قرار بود در ماه‌ مارچ سال جاری میان تیم‌های کرکت آسترالیا و افغانستان در امارات متحدۀ عرب برگزار شود.

به گفتۀ بورد کرکت آسترالیا این تصمیم به دنبال محدودیت‌های بیشتر طالبان بر زنان و به ویژه منع دختران و زنان از تحصیل و کار در موسسات غیردولتی گرفته شده است.

مسوول ابتکار جهانی در دیدبان حقوق بشر همچنان اضافه کرده که شورای بین‌المللی کرکت باید سیاست ضد تبعیض خود را دنبال کند، زیرا به گفتۀ خانم وردن، طالبان تمامی مراکز تمرینی و ورزشی را به روی دختران ورزشکار بسته و آنان را تهدید کرده اند.

او گفته است: "در نتیجه، برخی از زنان و دختران ورزشکار افغان مخفی شدند و به دنبال از بین‌بردن شواهد ارتباط خود با ورزش از جمله مدال‌ها و لباس‌های ورزشی بودند. بسیاری از ورزشکاران در افغانستان باقی مانده‌‌اند، نمی‌توانند به گونۀ مصوون تمرین کنند و ورزش کنند."

بورد کرکت افغانستان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است، اما قبلاً این بورد و برخی از بازیکنان تیم ملی، تصمیم اخیر آسترالیا را محکوم کردند و آن را "ناعادلانه، غیرمنتظره و نگران‌کننده" خواندند.

بورد کرکت افغانستان در اعلامیه گفته بود که لغو بازی های یک روزه توسط بورد کرکت استرالیا "سیاسی، غیرمنطقی، غیرمنتظره و یک عقب‌گرد بزرگ برای یک ملت بزرگ و کرکت‌دوست افغانستان" است.

راشد خان، کپتان بازی‌های ۲۰ اووره تیم ملی کرکت افغانستان که از چند سال به اینسو در لیگ تجاری آسترالیا بازی می‌کند، از این تصمیم ابراز تاسف کرده است. راشد خان در تویتی نگاشته است که "اگر بازی با افغانستان برای آسترالیا تا این حد ناراحت‌کننده است، نمی‌خواهم با حضور خود در لیگ بیگ بوش، کسی را ناراحت کنم."

این در حالی است که پیش از این راشد خان، محمد نبی، رحمان‌الله گربز، گلبدین نایب، مجیب الرحمان، فضل الحق فاروقی و شمار دیگر از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان به خاطر تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در پوهنتون‌های افغانستان ابراز ناخرسندی کرده و آموزش را حق دختران خوانده بودند.

افغانستان عضویت کامل شورای بین‌المللی کرکت را دارد و بر اساس منشور این شورا، باید کرکت زنان و مردان در کشورهای عضو به گونهٔ متوازن به پیش برود و رشد یابد.

پیش از این، شورای بین‌المللی کرکت در یک تصمیم تازه‌ گفته بود که به حمایت از تیم ملی کرکت مردان افغانستان ادامه می‌دهد، اما ضمناً ابراز داشت که چگونگی رهبری این ورزش، به شمول توسعهٔ کرکت زنان در این کشور بررسی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG