لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران ایران و پاکستان: حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی برای منطقه و جهان است


شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران
شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

در پایان سفر ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به پاکستان، رهبران هر دو کشور اعلامیه‌ای مشترکی را نشر کردند که در آن از تهدید ناشی از حضور گروه‌های تروریستی هشدار داده شده است.

در بخشی از این اعلامیۀ ۲۸ ماده‌ای که وزرات خارجۀ پاکستان روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) آن را نشر کرد، آمده است: "با اشاره به اینکه موجودیت سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت منطقه و جهان می‌کند، هر دو جانب بر تمایل برای تقویت همکاری در زمینۀ مبارزه با تروریزم، تامین امنیت و ایجاد جبهۀ متحد علیه تروریزم تاکید کردند."

شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی که در افغانستان فعال است، همواره مسوولیت حملات مرگباری را در پاکستان و ایران به دوش گرفته است، هرچند مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان مدعی اند که داعش در افغانستان سرکوب شده و حضور این گروه در افغانستان "بزرگ‌نمایی" می‌شود.

پاکستان همچنان ادعا دارد که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه امن داشته و از آنجا حملات شان را علیه پاکستان طراحی و تطبیق می‌کنند. حالانکه حکومت طالبان در افغانستان همواره ضمن رد این اتهامات گفته اند که حکومت پاکستان نباید بار ملامت ناکامی در زمینۀ تامین امنیت خود را به دوش افغانستان بی‌اندازد.

بر اساس این اعلامیه، رییسی و شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان تعهد شان را برای رشد افغانستان به صفت "یک دولت صلح‌آمیز، متحد، دارای حاکمیت و مستقل، عاری از تهدیدات تروریزم و قاچاق مخدرات" تصریح کردند.

رییس جمهور ایران و صدر اعظم پاکستان همچنان گفته اند که تلاش‌های هماهنگ منطقه‌ای و بین‌المللی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه ضروری است. هر دو رهبر گفته اند: "افزایش مشارکت همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های اساسی به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد."

ایران که مانند اکثر کشورهای منطقه تعامل خود را با طالبان حفظ کرده است، همواره بر تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه گروه‌های سیاسی و اقلیت‌های قومی در افغانستان تاکید دارد.

در اعلامیۀ مشترک رییسی و شریف همچنان به مسایل بهبود امنیت سرحدات ایران و پاکستان، تقویت روابط تجارتی دو کشور، لزوم حل منازعات کشمیر و غزه و مبارزۀ مشترک با اسلام‌هراسی نیز اشاره شده است.

رییس جمهور ایران پس از پایان سفر سه روزه‌اش به پاکستان، عازم سریلانکا شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG