لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده تعزیرات تازه را بر ایران انفاذ کرد


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا

قصر سفید، روز پنجشنبه ۱۸ اپریل (۳۰ حمل)، اعلام کرد که تعزیرات تازه را بر ایران اعمال کرده است. در اعلامیه قصر سفید آمده است که ایالات متحده، ایران را مسوول قرار داده و تعزیرات تازه و کنترول صادراتی را بر ایران، شماری از شرکت‌ها و افراد وضع کرده است.

در این اعلامیه آمده است که این تعزیرات "رهبران و نهاد های مرتبط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه میزاییل و طیاره بی سرنشین حکومت ایران را هدف قرار میدهد که این حمله وقیحانه را ممکن ساخت".

این اعلامیه حاکیست که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با رهبران گروه جی هفت نیز در خصوص این موضوع صحبت کرده و ایالات متحده و سران گروه جی هفت، متعهد به اتخاذ "اقدام جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران" هستند.

این اعلامیه تذکر میدهد که شرکا و متحدین ایالات متحده هر کدام، تحریم و تدابیر بیشتری را برای محدود سازی "برنامه های بی ثبات کننده اردوی ایران" اعلام خواهند کرد.

ایالات متحده در کمتر از یک هفته بعد از وقوع حمله ایران بر اسراییل، این تعزیرات را بر ایران انفاذ کرد. در این اعلامیه آمده است که ایالات متحده می‌خواهد برای آنانی که "حملات ایران را ممکن می‌سازند و یا از آن حمایت می‌کنند" نشان‌دهد که ایالات متحده به امنیت اسراییل متعهد است و از انجام هر اقدام لازم برای مسوول قرار دادن ایران، خودداری نخواهد کرد.

همزمان با اعلامیه قصر سفید در مورد این تعزیرات، وزارت مالیه ایالات متحده نیز در اعلامیه‌ای ، جزییات کامل تعزیرات بر برنامه ساخت طیاره های بی سرنشین اردوی ایران، صنعت فولاد سازی و کمپنی های تولید موتر در ایران، را اعلام کرد.

در اعلامیه وزارت مالیه آمده است که این تحریم‌ها در پاسخ به حمله ایران بر اسراییل وضع شده و ۱۶ فرد و دو نهاد را که تولید طیاره های بی سرنشین ایران را ممکن می‌سازد، هدف قرار می‌دهد.

در این اعلامیه به نقل قول از جنیت یلن، وزیر مالیه ایالات متحده، آمده است که این تعزیرات "با هماهنگی با بریتانیا و مشوره و رایزنی با شرکا و متحدین ایالات متحده" بر ایران نافذ گردید.

اعلامیه وزارت مالیه ایالات متحده حاکیست که دفتر صنعت و امنیت وزارت تجارت ایالات متحده، محدودیت ها و کنترول را بر دسترسی ایران به فناوری های مانند دسترسی به میاکروالکترونیک به سطح تجارتی، نیز وضع کرده است.

سکتور فولاد، یکی دیگر از سکتور هایست که هدف این تعزیرات قرار خواهد گرفت. در اعلامیه وزارت مالیه ایالات متحده، آمده است که سکتور فلزات ایران و کمپنی های مانند شرکت فولاد خوزستان، به دلیل درآمد بزرگ این سکتور که سالانه میلیارد ها دالر میباشد و اکثر آن از صادرات فولاد است، هدف تعزیرات قرار میگیرد.

وزارت مالیه ایالات متحده در این اعلامیه، اسمای برخی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که این تعزیرات بر آنها وضع شده، نیز نشر کرد. عباس سرتاجی، مهدی غفاری نقنه، حسن ارامبونژاد، هادی جمشیدی زوارکی، رضا نهاردانی، و ابوالفضل رمضان‌زاده مشکانی و برخی از اعضای ارشد سپاه پاسداران هستند که در سکتور آزمایش، توسعه و تامین طیاره های بی سرنشین به گروه ها در عراق، یمن و سوریه، فعالیت می‌کنند، هدف این تحریم‌ها قرار گرفته اند.

این تعزیرات در حالی از سوی ایالات متحده در هماهنگی با اتحادیه اروپا و گروه جی هفت بر ایران وضع شد که نگرانی ها از تشدید اوضاع امنیتی در شرق میانه می‌رود. قدرت های غربی، اسراییل را ترغیب به خویشتنداری و عدم تشدید تنش با ایران می‌کنند ولی بنیاممین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به روز چهارشنبه، ابراز داشت که علیرغم تلاش کشورهای غربی به ترغیب اسراییل به خویشتنداری، اسراییل تصمیم خود را در مورد نحوه دفاع از خود، خواهد گرفت.

پس از آنکه قونسلگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، به تاریخ اول اپریل آماج حملات هوایی قرار گرفت، ایران که اسراییل را به انجام این حمله مقصر می‌دانست، روز شنبه ۱۳ اپریل صدها میزایل و طیارۀ بی‌سرنشین تهاجمی را بر اسراییل پرتاب کرد، هرچند به گفتۀ مقام‌های امریکایی و اسراییلی، ۹۹ درصد این راکت‌ها و درون‌ها پیش از اصابت به زمین در هوا رهگیری و منهدم شدند.

مقام‌های ایرانی گفته اند که قصد ندارند این گونه عملیات را بر ضد اسراییل ادامه بدهند، مگر اینکه اسراییل باز هم اهداف و علایق ایران را آماج حمله قرار دهد.

اما اسراییل، باوجودیکه حملات ایران تلفات جانی نداشت، می‌گوید که برای حفظ اعتبار بازدارنده خود، باید این حملهٔ ایران را تلافی کند و کشورهای گروه جی ۷ نیز متعهد شده اند که از اسراییل حمایت کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG