لینک های دسترسی

Breaking News

هنیه:‌ توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس نزدیک است


اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس که در قطر مستقر است و در آنجا دفتر سیاسی دارد
اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس که در قطر مستقر است و در آنجا دفتر سیاسی دارد

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس، روز سه‌شنبه ۲۱ نومبر (۳۰‌ عقرب) در یک پیام انستاگرام نگاشته است که این گروه به "توافق آتش‌بس موقت" با اسراییل نزدیک شده است.

به گفتهٔ رهبر حماس، مذاکرات برای توافق با اسراییل موثر واقع شده است. در صورتی که این توافق نهایی شود،‌ ۲۴۰ نفری که در جریان حملات هفتم اکتوبر حماس گروگان گرفته شده اند،‌ آزاد خواهند شد؛‌ اکثر افرادیکه گروگان گرفته شده اند، اسراییلی استند.

در جریان حملات هفتم اکتوبر گروه حماس، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر در مناطق سرحدی اسراییل کشته شدند که اکثر‌شان غیرنظامیان بودند.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام انتقام‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بر غزه آغاز کرده است. اسراییل تعهد کرده است که گروه حماس را نابود خواهد کرد.

به گفتهٔ مقامات صحی در نوار غزه، حملات اسراییل تا اکنون موجب کشته شدن ۱۳هزار ۳۰۰ نفر شده که شامل هزاران کودک می‌شود.

اسماعیل هنیه در قطر مستقر است و در آنجا دفتر سیاسی دارد. مذاکرات میان اسراییل و حماس به وساطت قطر صورت گرفته است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم و وزیر خارجهٔ قطر،‌ روز یکشنبه ۱۹ نومبر، گفت که توافق بر سر آزادی شماری از گروگان‌ها در آزای آتش‌بس موقت به مسایل عملی "جزیی" بستگی دارد.

به تعقیب آن، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز دوشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) گفت که به این باور است که توافق برای آزادی گروگان‌ها نزدیک شده است.

دو منبع آگاه از گفتگو‌ها میان اسراییل و حماس، به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که توافق احتمالی در برگیرندهٔ آتش‌بس پنج روزه است. به گفتهٔ این منابع، در کنار آتش‌بس زمینی،‌ عملیات هوایی اسراییل در جنوب غزه نیز محدود خواهد شد.

در عوض،‌ گروه حماس و جهاد اسلامی، یک گروه شبه نظامی فلسطینی جداگانه، بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر را که در جریان حملات هفتم اکتوبر گروگان گرفته اند آزاد خواهند کرد.

این افراد شامل غیرنظامیان اسراییلی و شهروندان سایر کشور‌ها می‌شوند، اما هیچ یک از نظامیان اسراییلی آزاد نخواهند شد.

بر اساس این توافق احتمالی، ۳۰۰ فلسطینی به شمول زنان و کودکان از زندان‌های اسراییل آزاد خواهند شد.

قصر سفید گفته است که مذاکرات در مرحله "پایان بازی" قرار دارد، اما در مورد جزییاتی ارایه نکرد، زیرا نتیجه موفقیت آمیز را به خطر مواجه می‌کند.

در همین حال، کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ روز دوشنبه گفت که رییس این کمیته به قطر سفر کرده تا با اسماعیل هنیه ملاقات کند و قرار است در مورد پیشبرد مسایل بشردوستانه در نوار غزه صحبت کند.

کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ که مقر اصلی آن در شهر ژنیو است، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کمیته به تقاضای خود برای محافظت فوری از همه قربانیان جنگ و رسیدگی به وضعیت فاجعه‌بار بشری در نوار غزه ادامه می‌دهد.

کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین به صورت دوامدار خواهان آزادی فوری گروگان‌ها از اسارت گروه حماس شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG